Suggestiiviset mielikuvamallit käyttäytymisen muokkaajina tarkkailuluokkalaisilla
Authors
Date
1987The applied object of this research was to evaluate a developed suggestive method as a part of special education for disturbed pupils. What was asked basically was which of the following alternatives would best support the development of personality traits, attitudes, achievement and conduct: (1.) Audio-recorded suggestive Covert Modeling program during special education (18' 50") (experimental group 1, treatment X₁), (2.) Audio-recorded suggestive Covert Modeling program during special ed6cation (9'50") (experimental group 2, treatment X₂), (3.) Ordinary special education (control group, treatment X₀). Because the number of disturbed pupils was considerable large, (N = 195) it also gave an opportunity to examine the quality and structure of the environment, attitudes, self-image and achievement motivation of these pupils. The theoretical object of the project was to test Bandura's (1977 and 1980) Self-Efficacy Theory of how Self-Efficacy Expectations affect the change of behavior with this group of persons. Suggestive programs were presented to experimental groups once a week during six weeks. Time span from pre-test to post-test was four months (groups 1, 2, 3; N = 80, 49, 66) and to follow up -test eight months (groups 1, 2, 3; N = 26, 14, 23). Descriptive results showed generally positive attitudes, achievement motivation and self-image. These pupils' material environment was satisfactory in this survey. So for example connections between environment and transition to special education might be found in the lability of family structure, parents' minimal basic and professional education and the status of profession. Main results of the explaining problems were that anxiety could be explained by expected employment after school, parents' health, job dissatisfaction and smoking habit. Achievement was best explained by the lenght and place of education after school. All experimental results were tested by the covariance analysis pre-test scores being covariates in each variable. One of the main results was the fact that used treatments within this short intervention did not affect change in either regular of remedial achievement. In the area of experiencing personality states, learning of mental relaxation seemed to relieve
anxiety somewhat through treatment X₁ compared to the effects of treatment X₂ (F = 6.72, p<.05 follow up -test) and treatment X₀ (F = 3.50. p = symptomatic significance follow up -test). Temporarily this relievance freed behavior in orientation and personal social behavior compared to treatment X₀ (X₁ <X₀, F = 5.39, p<.05 and F = 9.82, p>.01 follow up -test). Both treatments of the experimental groups caused a change in attitudes towards school compared to the control group treatment. The scores decreased (X₁ <X₀, F = 4.25, p<.05 and X₂<X₀, F = 4.84, p<.05 follow up -test). The change was interpreted to be happened in a realistic direction. When the results were examined in the light of Self-Efficacy Theory it could be stated that relievance of anxiety and attitude change could result for the growth of Self-Efficacy Expectations. That is why pupils could evaluate themselves more positively and could express their attitudes in a more realistic way than before.
...


ISBN
978-951-39-9157-9ISSN Search the Publication Forum
0075-4625Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3635]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Elintapoihin vaikuttaminen kaupallisissa verkkovalmennuksissa markkinointikuvausten perusteella : sisällönerittely käyttäytymisen muutospyörän ja käyttäytymisen muutostekniikoiden taksonomian pohjalta
Annala, Eini (2023)Elintapaohjaus on yksi keino tukea elintapojen parantamista terveyttä edistävään suuntaan. Kun elintapaohjaus perustuu käyttäytymisen muutosteoriaan, vaikutusten on osoitettu olevan tehokkaampia. Digitalisaatio on tuonut ... -
Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
Kuronen, Susanna (2018)Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. Tutkimuksen ... -
Lapsen käyttäytymisen haasteille rakennetut merkitykset esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Harju, Laura (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppijan käyttäytymisen haasteista kirjoitetaan ja miten haastavasti käyttäytyvä lapsi asemoidaan esi- ja perusopetuksen kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Mielenkiinnon ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004)