Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa

Abstract
Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka mallin mukainen opetus vaikutti oppilaiden motivaatioon ja yhteenkuuluvuuteen liikuntatunneilla ja kuinka oppilaat kokivat opettajan tuen. Tutkimuksessa oli mukana interventio- ja kontrolliryhmät ja tutkimuksessa selvitettiin, erosivatko kokemukset sukupuolten välillä. Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmäinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella kahden eri koulun kahdeksasluokkalaisista oppilaista (n=57). Tutkimuksessa käytettiin kontrolli- ja interventioryhmiä. Interventioryhmän oppilaille suoritettiin kuuden viikon interventiojakso, jonka aikana heille toteutettiin CDG-mallin mukaista opetusta. CDG-mallin toteutuksessa käytettiin oppilaiden Move! -mittaustuloksia. Oppilaat valitsivat mittaustulosten perusteella oman kehitettävän ominaisuuden, jonka perusteella heidät jaettiin ryhmiin. Ryhmissä oppilaat suunnittelivat omaa ominaisuutta kehittävän ohjelman. Kontrolliryhmän oppilaille suoritettiin niin sanottua perinteisempää liikunnanopetusta. Määrällinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 –ohjelmaa käyttämällä. Laadullisen aineiston avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla luokittelemalla vastaukset ala- ja yläluokkiin sekä pääluokkaan. Laadullisesta aineistosta etsittiin sekä samankaltaisuuksia, että erilaisuuksia. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaslähtöisen opetusmenetelmän mukaisella liikunnanopetuksella pystytään tukemaan oppilaiden itseohjautuvuutta ja sisäistä motivaatiota mahdollistamalla oppilaille autonomian, koetun pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta Decin ja Ryanin (1985) itseohjautuvuusteorian mukaisesti. Opetusmenetelmän hyödyt näkyivät oppilaiden lisääntyneenä vapaa-ajan liikkumisena.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112639Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share