Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa
Abstract
Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen
opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kuinka mallin mukainen opetus vaikutti oppilaiden
motivaatioon ja yhteenkuuluvuuteen liikuntatunneilla ja kuinka oppilaat kokivat opettajan tuen.
Tutkimuksessa oli mukana interventio- ja kontrolliryhmät ja tutkimuksessa selvitettiin,
erosivatko kokemukset sukupuolten välillä.
Tutkimus oli luonteeltaan monimenetelmäinen ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella kahden eri koulun kahdeksasluokkalaisista oppilaista (n=57).
Tutkimuksessa käytettiin kontrolli- ja interventioryhmiä. Interventioryhmän oppilaille
suoritettiin kuuden viikon interventiojakso, jonka aikana heille toteutettiin CDG-mallin
mukaista opetusta. CDG-mallin toteutuksessa käytettiin oppilaiden Move! -mittaustuloksia.
Oppilaat valitsivat mittaustulosten perusteella oman kehitettävän ominaisuuden, jonka
perusteella heidät jaettiin ryhmiin. Ryhmissä oppilaat suunnittelivat omaa ominaisuutta
kehittävän ohjelman. Kontrolliryhmän oppilaille suoritettiin niin sanottua perinteisempää
liikunnanopetusta.
Määrällinen aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 –ohjelmaa käyttämällä. Laadullisen
aineiston avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysin avulla luokittelemalla vastaukset
ala- ja yläluokkiin sekä pääluokkaan. Laadullisesta aineistosta etsittiin sekä
samankaltaisuuksia, että erilaisuuksia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että oppilaslähtöisen opetusmenetelmän
mukaisella liikunnanopetuksella pystytään tukemaan oppilaiden itseohjautuvuutta ja sisäistä
motivaatiota mahdollistamalla oppilaille autonomian, koetun pätevyyden ja sosiaalisen
yhteenkuuluvuuden tunnetta Decin ja Ryanin (1985) itseohjautuvuusteorian mukaisesti.
Opetusmenetelmän hyödyt näkyivät oppilaiden lisääntyneenä vapaa-ajan liikkumisena.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112639Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish