Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen

Abstract
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista tukea visuaalisen hahmottamisen vaikeuksiin annetaan. Tutkimusilmiötä lähestyttiin fenomenologis- hermeneuttisella tutkimus-otteella ja tarkoituksena on ollut kerätä käsityksellistä tietoa alakoulukontekstissa. Tutkimusjoukko koostui seitsemästä luokanopettajasta, joita haastateltiin lähi- etä- ja sähköpostihaastatteluiden avulla tammi- helmikuussa 2022. Aineiston analyysi tehtiin sisällönanalyysin keinoin. Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet näkyvät oppilaan toiminnassa haasteina sosiaalisissa ja toiminnallisissa tilanteissa sekä tehtävätyöskentelyssä. Matematiikan oppimisessa vaikeudet tulivat esiin lukujen ja laskutoimitusten oppimisen vaikeuksina sekä haasteina ajattelun taidoissa. Keskeisenä tukikeinona matematiikan oppimisessa on konkreettisten välineiden käyttäminen sekä tehtävien mukauttaminen yksilöllisesti. Myös aikuisen ohjauksellinen tuki nähtiin tärkeänä. Tutkimuksen perusteella visuaalisen hahmottamisen vaikeus näkyy erilaisilla tavoilla oppilaan kouluarjessa sekä oppimisessa. Vaikka vaikeudet näkyvät selkeästi oppilaan toiminnassa, kokivat opettajat vaikeuksien tunnistamisessa silti epävarmuutta. Kokonaisuudessaan hahmottamisen vaikeuksien tunnistaminen on erittäin tärkeää, jotta oppilas saa tarvitsemaansa tukea. Myönteisyyttä ja positiivisuutta korostava ohjauksellinen tuki on oppilaalle tärkeää oppimisen vaikeuden syystä riippumatta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205112628Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share