Markkinoinnin automaation hyödyntäminen yrityksen sisältömarkkinoinnissa : asiakkaan sitouttamisen näkökulma
Abstract
Tässä tutkielmassa selvitetään markkinoinnin automaatioteknologian hyödyntämistä osana yrityksen asiakkaiden sitouttamisen edistämistä ja sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä markkinoinnin automaatiojärjestelmän toiminnallisuudet tukevat asiakkaiden sitouttamista sekä sisältömarkkinoinnin operatiivista toteuttamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkielmaan koottiin kirjallisuuskatsaus markkinoinnin automaatiosta ja sisältömarkkinoinnista. Empiirisen osuuden tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja aineisto analysoitiin hyödyntäen teorialähtöistä sisältöanalyysia. Markkinoinnin automaatiosta on tullut nopeasti kasvava ilmiö yrityskentällä, ja arvioiden mukaan yhä useampi yritys aikoo investoida siihen tulevaisuudessa. Erityisesti personoidun sisällön hyödyntäminen on yksi markkinoinnin automaation keskeisiä käyttötarkoituksia. Vaikka markkinoinnin automaation on sanottu muuttavan merkittävästi yritysten markkinointia, on aiheesta vielä olemassa varsin niukasti tutkittua tietoa. Lisäksi markkinointia alana muuttaa sisältömarkkinointi: yritykset ovat alkaneet implementoida sisältömarkkinointia osaksi toimintaansa, koska kuluttajat suhtautuvat yhä skeptisemmin perinteiseen tuotemainontaan. Sisältömarkkinoinnin ytimessä on asiakkaalle relevanttien ja kiinnostavien sisältöjen tuottaminen ja jakelu, jolla pyritään muun muassa parantamaan myyntiä ja edistämään asiakkaiden sitouttamista. Tutkimuksen tuloksista selviää, että markkinoinnin automaation toiminnallisuuksia voidaan hyödyntää osana yrityksen asiakkaiden sitouttamista ja sisältömarkkinointia. Erityisesti järjestelmien avulla saatavaa data-analytiikkaa voidaan hyödyntää siten, että asiakkaalle voidaan tarjota kohdennettuja ja personoituja sisältöjä eri ostopolun vaiheissa. Näin ollen yritys saa myös lisättyä läpinäkyvyyttä siihen, mitkä kontaktipisteet vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen. Lisäksi asiakkaita voidaan sitouttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla ja hyödyntämällä uutiskirjeiden käyttöä. Myös uudelleenmarkkinointiin linkittyvät toiminnallisuudet ovat keskeisiä, jotta yritys ja sen brändi säilyisi kuluttajan mielessä. Sosiaalisen median toiminnoilla yritys puolestaan voi saada palautetta siitä, millaiset sisällöt saavat paljon huomiota kuluttajien taholta. Avainasemassa sitouttamisen edistämisessä on tuottaa sisältöjä, jotka ratkaisevat yrityksen asiakkaiden kokemia ongelmia.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205092574Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish