Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa
Abstract
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin oppimateriaaleja ja monilukutaitoa kemian oppimisen tukemisessa sekä selvitettiin kemian opettajien käytännön kokemuksia aiheesta. Teoriaosassa kokonaiskuvaa muodostettiin tarkastelemalla ensin oppimateriaalien ja monilukutaidon määritelmiä ja luokittelua. Erilaisia oppimateriaaleja hyödyntävälle monilukutaidolle muotoiltiin kokonaismalli. Tässä monilukutaidon kehyksessä tarkastelua syvennettiin edelleen kemian lukutaitoon, josta tarkasteltiin erityisesti kemian tiedon luonnetta sekä erilaisia esitystapoja, menetelmiä ja välineitä, joiden avulla kemian monilukutaitoista oppimista voidaan oppimateriaaleilla tukea.
Oppimateriaalit määriteltiin erilaisten sisältöjen, välineiden ja pedagogisten menetelmien muodostamana kokonaisuutena, painottaen oppimisprosessin eri vaiheiden huomioimista. Monilukutaito puolestaan määriteltiin yksilöllisenä ja yhteisöllisenä taitona tarkastella erilaisia ilmiöitä asiaankuuluvilla menetelmillä, erilaisia esitystapoja ja välineitä hyödyntäen sekä erilaisissa tilanne- ja kulttuurisidonnaisissa konteksteissa. Kemian oppimisen tukemisessa tässä tutkielmassa tarkasteltiin laajimmin erityisesti kemian tiedon luonnetta ja menetelmistä päättelyä, representaatioista verbaalisia, visuaalisia ja symbolisia tekijöitä sekä välineistä digitaalisia tekijöitä.
Tutkimusosassa selvitettiin kyselytutkimuksena kemian opettajien käytännön kokemuksia oppimateriaalien monilukutaitoisesta hyödyntämisestä kemian oppimisen tukemisessa. Tutkimukseen vastasi seitsemän kemian aineenopettajaa. Kvantitatiivisesti selvitettiin, kuinka usein oppitunneilla hyödynnetään erilaisia kemian esitystapoja. Kvalitatiivisesti selvitettiin lisäksi, millaiset esitystavat ovat opettajien näkemyksien mukaan oppijoille helppoja ja mitkä vaikeita tulkita ja tuottaa. Lisäksi kartoitettiin opettajien tapoja tukea oppijoita oppimateriaalien tulkitsemisessa ja tuottamisessa sekä oppimateriaaleihin ja monilukutaitoon liittyviä tarpeita kemian oppimisen tukemiseksi.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kemian opettajat tukevat oppijoiden monilukutaitoista kemian oppimista hyödyntämällä monipuolisesti oppimateriaalien erilaisia esitystapoja ja ovat avoimia hyödyntämään niitä vielä monipuolisemmin. Erityisesti visuaalisten oppimateriaalien ja eriyttävien oppimateriaalien tarve nousi esiin. Oppimisen tukemisessa opettajat hyödynsivät useita eri tapoja.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205052551Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish