University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa

Thumbnail
View/Open
1.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laato, Laura
Date
2022
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin oppimateriaaleja ja monilukutaitoa kemian oppimisen tukemisessa sekä selvitettiin kemian opettajien käytännön kokemuksia aiheesta. Teoriaosassa kokonaiskuvaa muodostettiin tarkastelemalla ensin oppimateriaalien ja monilukutaidon määritelmiä ja luokittelua. Erilaisia oppimateriaaleja hyödyntävälle monilukutaidolle muotoiltiin kokonaismalli. Tässä monilukutaidon kehyksessä tarkastelua syvennettiin edelleen kemian lukutaitoon, josta tarkasteltiin erityisesti kemian tiedon luonnetta sekä erilaisia esitystapoja, menetelmiä ja välineitä, joiden avulla kemian monilukutaitoista oppimista voidaan oppimateriaaleilla tukea. Oppimateriaalit määriteltiin erilaisten sisältöjen, välineiden ja pedagogisten menetelmien muodostamana kokonaisuutena, painottaen oppimisprosessin eri vaiheiden huomioimista. Monilukutaito puolestaan määriteltiin yksilöllisenä ja yhteisöllisenä taitona tarkastella erilaisia ilmiöitä asiaankuuluvilla menetelmillä, erilaisia esitystapoja ja välineitä hyödyntäen sekä erilaisissa tilanne- ja kulttuurisidonnaisissa konteksteissa. Kemian oppimisen tukemisessa tässä tutkielmassa tarkasteltiin laajimmin erityisesti kemian tiedon luonnetta ja menetelmistä päättelyä, representaatioista verbaalisia, visuaalisia ja symbolisia tekijöitä sekä välineistä digitaalisia tekijöitä. Tutkimusosassa selvitettiin kyselytutkimuksena kemian opettajien käytännön kokemuksia oppimateriaalien monilukutaitoisesta hyödyntämisestä kemian oppimisen tukemisessa. Tutkimukseen vastasi seitsemän kemian aineenopettajaa. Kvantitatiivisesti selvitettiin, kuinka usein oppitunneilla hyödynnetään erilaisia kemian esitystapoja. Kvalitatiivisesti selvitettiin lisäksi, millaiset esitystavat ovat opettajien näkemyksien mukaan oppijoille helppoja ja mitkä vaikeita tulkita ja tuottaa. Lisäksi kartoitettiin opettajien tapoja tukea oppijoita oppimateriaalien tulkitsemisessa ja tuottamisessa sekä oppimateriaaleihin ja monilukutaitoon liittyviä tarpeita kemian oppimisen tukemiseksi. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kemian opettajat tukevat oppijoiden monilukutaitoista kemian oppimista hyödyntämällä monipuolisesti oppimateriaalien erilaisia esitystapoja ja ovat avoimia hyödyntämään niitä vielä monipuolisemmin. Erityisesti visuaalisten oppimateriaalien ja eriyttävien oppimateriaalien tarve nousi esiin. Oppimisen tukemisessa opettajat hyödynsivät useita eri tapoja. ...
Keywords
esitystavat representaatiot representaatiomoodit kemia oppiminen oppimateriaali monilukutaito opetus erilaiset oppijat digitaalinen oppimateriaali
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205052551

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopettajan keinoja erilaisten oppijoiden tukemisessa 

    Linnonmaa, Anni (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkastelen musiikin opetusta erilaisten oppijoiden opettamisen näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää, mitä eri keinoja ja opetusmenetelmiä musiikinopettajalla on käytössään erilaisten oppijoiden ...
  • Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders 

    Kivelä, Kirsti (2016)
    Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ...
  • Oppijoiden moninaisuuden kohtaaminen suomalaisessa lähikoulussa : etnografia kouluyhteisön aikuisten yhdessä oppimisen haasteista ja mahdollisuuksista 

    Seppälä-Pänkäläinen, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)
    Tarja Seppälä-Pänkäläinen tutki väitöstyössään inklusiivisen eli osallistavan koulun muutosta ja nykyopettajuuden haasteita. Inkluusiolla ymmärretään kaikkien oppijoiden oikeutta osallistua, saada opetusta ja kasvaa ...
  • Pedagogista rajankäyntiä koulussa : inkluusioreitit ja yhdessä oppimisen edellytykset 

    Mikola, Marjatta (Jyväskylän yliopisto, 2011)
  • Digitaalinen portfolio oppimisen ja arvioinnin tukena virtuaaliyliopistossa 

    Kaisto, Jenni (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre