University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Climate change and consumer behaviour : The impact of eco-anxiety on the consumption habits of Finns below 30 years of age

Thumbnail
View/Open
1.3 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kohl, Alexander
Date
2022
Discipline
Yritysten ympäristöjohtaminenCorporate Environmental Management
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ilmastonmuutos on vakava globaali uhka, joka vaikuttaa ympäristön lisäksi myös ihmisten terveyteen, niin fyysisesti kuin henkisestikin. Näin suuren mittaluokan uhka herättää väistämättä laajan joukon erilaisia tunteita, ja etenkin ilmastonmuutokseen liittyvästä ahdistuksesta on puhuttu viime vuosina yhä enenevissä määrin. Tästä nk. ilmastoahdistuksesta löytyy kuitenkin vielä toistaiseksi verrattain vähän akateemista kirjallisuutta - varsinkin Suomessa. Tämä pro gradu-tutkielma pyrkii lisäämään tietoisuutta ilmastoahdistukseen liittyen tarjoamalla yleiskatsauksen sen esiintyvyyteen Suomen väestössä sekä siihen, miten se vaikuttaa suomalaisten kulutustottumuksiin. Tutkielman laajuus on rajattu käsittelemään alle 30-vuotiaita suomalaisia. Teoreettinen viitekehys käy läpi ilmastonmuutoksen psykologisia vaikutuksia sekä ympäristöystävällisen kuluttajakäyttäytymisen teoriaa. Tämän tutkielman aineisto kerättiin kyselyllä, jossa oli kokonaisuudessaan 2070 vastaajaa, ja joista alle 30-vuotiaita oli 343. Aineiston analyysi tehtiin ristiintaulukoinnilla, jonka avulla selvitettiin kuinka iso osa alle 30-vuotiaista suomalaisista on kokenut ilmastoahdistusta, ja miten se on vaikuttanut heidän kulutustottumuksiinsa. Tulokset osoittavat, että merkittävä osa – yli kolmasosa – alle 30-vuotiaista suomalaisista on kokenut ilmastoahdistusta. Tämän lisäksi tulokset viittaavat siihen, että ilmastoahdistuksen kokeminen korreloi kestävien kulutustottumusmuutosten kanssa. Korrelaatio oli voimakkainta yleisten kulutustavaroiden kuluttamiseen liittyen, mutta ilmastoahdistusta kokeneet vastaajat olivat muuttaneet myös ravintoon ja asumiseen liittyvää kulutustaan enemmän kuin he, jotka eivät olleet kokeneet ilmastoahdistusta. Jatkotutkimusta voitaisiin keskittää etenkin siihen, miten ilmastoahdistus vaikuttaa muihin käyttäytymisen muotoihin, kuten esim. liikkumiseen tai äänestyskäyttäytymiseen. ...
 
Climate change is a severe global concern, which in addition to its effects on the environment will also impact human health, both physically and mentally. A threat of this magnitude will undoubtedly evoke a wide range of emotions, and climate change-induced anxiety in particular has been discussed more in recent years. However, academic literature regarding this so-called eco-anxiety remains limited – especially in Finland. This thesis aims to increase awareness about eco-anxiety by providing an overview on its prevalence in the Finnish population as well as its impacts on consumer behaviour. The scope of this study is focused on Finns below 30 years of age. The theoretical framework goes through the psychological impacts of climate change as well as the theory behind pro-environmental consumer behaviour. The data for this Master’s Thesis was gathered via a questionnaire with 2070 respondents in total, out of which 343 were under 30 years of age. The data was analysed using contingency table analyses to see how big of a portion of below 30-year-old Finns have experienced eco-anxiety, and how it has impacted their consumption habits. The findings indicate that a significant portion – over one third – of below 30-year-old Finns have experienced eco-anxiety. Additionally, the findings suggest that there is a clear correlation between experiencing eco-anxiety and changing one’s consumption habits to more sustainable ones. The correlation was strongest with regards to the consumption of general consumer goods, but those respondents who had experienced eco-anxiety were also more active in changing their dietary and living habits than their non-anxiety-experiencing counterparts. Further research could focus e.g., on how eco-anxiety affects other dimensions of behaviour, such as mobility or electoral behaviour. ...
 
Keywords
eco-anxiety survey quantitative research ilmastonmuutokset kuluttajakäyttäytyminen kulutus climate changes consumer behaviour consumption
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204292467

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • An Examination of Barriers to Consumers' Climate Action : Implications for Enhanced Climate Change Communications 

    Natunen, Veera (2021)
    Samalla kun ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta johtuvat uhat on dokumentoitu yhä enenevässä määrin ja yhä tarkemmin, kansalaisten osallistamisesta on tullut yhä kiireellisempää. Vaikka ei yksistään riittävää, ...
  • Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa 

    Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)
    The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ...
  • "Good for nature - good for you"? : values and sustainable food consumption - promoting sustainably produced food products to Finnish consumers 

    Ulvila, Kukka-Maaria (University of Jyväskylä, 2018)
    Food consumption and food choices are a vital part of humans’ lifestyles. In addition, it is widely acknowledged that food is one of the key consumption contexts for environmental and social impacts around the world. ...
  • Changes in the consumption habits and their sustainability during and after the COVID-19 pandemic 

    Kaijalainen, Hanna (2021)
    Vuonna 2020 alkanut maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on merkittävästi vaikuttanut ihmisten jokapäiväiseen elämään sen alkamisesta lähtien. Tämän globaalin terveyskriisin myötä ihmiset ovat muuttaneet kulutustottumuksiaan ...
  • Differences in consumer perspectives how sustainable food consumption is perceived and signalled in the prevailing consumer culture : among Generation Y 

    Happonen, Ville (2016)
    This thesis investigates Generation Y sustainable food consumers in the prevailing consumer culture and their differences in signalling and perceiving sustainability. The reasons why they engaged to a sustainable diet and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre