Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorGrénman, Miia
dc.contributor.authorRäikkönen, Juulia
dc.contributor.authorWilska, Terhi-Anna
dc.date.accessioned2022-04-27T12:56:06Z
dc.date.available2022-04-27T12:56:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationGrénman, M., Räikkönen, J., & Wilska, T.-A. (2014). Wellness : elämyksellinen hyvinvointikulutus haasteena kaupalle ja palveluliiketoiminnalle. <i>Kulutustutkimus.Nyt</i>, <i>8</i>(1), 45-59. <a href="http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2014/09/4_Greenman-ym.pdf" target="_blank">http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2014/09/4_Greenman-ym.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_24442159
dc.identifier.otherTUTKAID_64581
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80764
dc.description.abstractWellness-kulutuksesta on tullut yksi nousevista kulutustrendeistä ja ilmiö on saanut osakseen yhä kasvavaa huomiota ja laajempia merkityksiä niin tutkimuksessa, mediassa kuin liiketoiminnassakin. Nyky-yhteiskunnassa hyvinvoinnin tavoittelu ja itsensä kehittäminen on tietyssä määrin jopa aineellista hyvinvointia merkityksellisempää ja terveydestä ja hyvinvoinnista on tullut uusi elämänarvo. Hyvinvointi ja hyväkuntoisuus nähdään paitsi henkilökohtaisena velvollisuutena myös statussymbolina ja kilpailuvalttina. Kulutusresursseilla ja koulutuksella on tutkimusten mukaan vahva yhteys terveydentilaan ja hyvinvointiin. Wellness-kuluttajista on kuitenkin Suomessa toistaiseksi melko vähän empiiristä markkina- ja kulutustutkimusta. Erityisesti matkailu- ja vapaa-ajan tutkimus on toiminut wellness-kulutuksen tutkimuksessa suunnannäyttäjänä, mutta kulutustutkimuksen saralla wellnesskäsitettä ei ole juurikaan huomioitu. Ilmiön laajuuden ja ajankohtaisuuden vuoksi laajempaa keskustelua tarvitaan kuitenkin myös kulutustutkimuksen ja kaupan tutkimuksen piirissä. Tässä artikkelissa pyrimme laajentamaan wellness-käsitettä ja tarkastelemaan matkailuun, vapaa-ajan palveluihin ja vähittäiskauppaan liittyvää wellness-kulutusta toisiinsa kytkeytyvänä, vahvasti elämyskulutukseen liittyvänä kokonaisuutena.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKulutustutkimuksen seura
dc.relation.ispartofseriesKulutustutkimus.Nyt
dc.relation.urihttp://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2014/09/4_Greenman-ym.pdf
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleWellness : elämyksellinen hyvinvointikulutus haasteena kaupalle ja palveluliiketoiminnalle
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204272435
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSosiologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange45-59
dc.relation.issn1797-2345
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume8
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2014 Kulutustutkimuksen seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoelämyksellisyys
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysovapaa-ajantoiminnat
dc.subject.ysomatkailu
dc.subject.ysohyvinvointipalvelut
dc.subject.ysoitsensä toteuttaminen
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysopalveluliiketoiminta
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20773
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8576
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6939
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3917
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26128
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20691
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1397
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24600
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0