Wellness : elämyksellinen hyvinvointikulutus haasteena kaupalle ja palveluliiketoiminnalle
Abstract
Wellness-kulutuksesta on tullut yksi nousevista kulutustrendeistä ja ilmiö on saanut osakseen yhä kasvavaa huomiota ja laajempia merkityksiä niin tutkimuksessa, mediassa kuin liiketoiminnassakin. Nyky-yhteiskunnassa hyvinvoinnin tavoittelu ja itsensä kehittäminen on tietyssä määrin jopa aineellista hyvinvointia merkityksellisempää ja terveydestä ja hyvinvoinnista on tullut uusi elämänarvo. Hyvinvointi ja hyväkuntoisuus nähdään paitsi henkilökohtaisena velvollisuutena myös statussymbolina ja kilpailuvalttina. Kulutusresursseilla ja koulutuksella on tutkimusten mukaan vahva yhteys terveydentilaan ja hyvinvointiin. Wellness-kuluttajista on kuitenkin Suomessa toistaiseksi melko vähän empiiristä markkina- ja kulutustutkimusta. Erityisesti matkailu- ja vapaa-ajan tutkimus on toiminut wellness-kulutuksen tutkimuksessa suunnannäyttäjänä, mutta kulutustutkimuksen saralla wellnesskäsitettä ei ole juurikaan huomioitu. Ilmiön laajuuden ja ajankohtaisuuden vuoksi laajempaa keskustelua tarvitaan kuitenkin myös kulutustutkimuksen ja kaupan tutkimuksen piirissä. Tässä artikkelissa pyrimme laajentamaan wellness-käsitettä ja tarkastelemaan matkailuun, vapaa-ajan palveluihin ja vähittäiskauppaan liittyvää wellness-kulutusta toisiinsa kytkeytyvänä, vahvasti elämyskulutukseen liittyvänä kokonaisuutena.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2014
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Kulutustutkimuksen seura
Original source
http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2014/09/4_Greenman-ym.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204272435Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1797-2345
Language
Finnish
Published in
Kulutustutkimus.Nyt
Citation
- Grénman, M., Räikkönen, J., & Wilska, T.-A. (2014). Wellness : elämyksellinen hyvinvointikulutus haasteena kaupalle ja palveluliiketoiminnalle. Kulutustutkimus.Nyt, 8(1), 45-59. http://www.kulutustutkimus.net/nyt/wp-content/uploads/2014/09/4_Greenman-ym.pdf
Copyright© 2014 Kulutustutkimuksen seura