dc.contributor.advisor | Mäntylä, Terhi | |
dc.contributor.author | Nyrhilä, Anniina | |
dc.contributor.author | Saranpää, Juulia | |
dc.date.accessioned | 2022-04-27T05:32:30Z | |
dc.date.available | 2022-04-27T05:32:30Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80736 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella erityisopettajien kokemuksia toiminnallisesta matematiikasta alkuopetuksessa. Tutkimuksemme pääpaino kohdistuu erityisopettajien kokemuksiin toiminnallisuudesta. Lisäksi selvitimme, miten erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä.
Tutkimuksemme on laadullinen poikittaistutkimus ja tutkimusstrategiana käytimme fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineiston keräsimme haastattelemalla kuutta erityisopettajaa Etelä-Pohjanmaan alueelta. Kaksi osallistujista työskenteli erityisluokanopettajana ja neljä laaja-alaisena erityisopettajana. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Analysoimme aineiston hyödyntäen teemoittelua teoriaohjaavasti.
Tulokset osoittivat, että erityisopettajat kokivat toiminnallisen matematiikan tarpeellisena alkuopetuksessa. Valtaosa haastateltavista toteutti toiminnallisuutta opetuksessaan lähes joka päivä jossain muodossa. Lisäksi erityisopettajat kokivat vertaisuuden merkittävänä henkilökohtaisena tukimuotona toiminnallisuuden toteuttamisessa. Erityisopettajat hyödynsivät toiminnallisuuden toteuttamisessa runsaasti erilaisia toimintavälineitä ja -materiaaleja. Monipuoliset käytännön harjoitteet nousivat selkeästi esiin aineistosta ja jokainen haastateltavista erityisopettajista hyödynsi kehollisia harjoitteita opetuksessaan. Tutkimuksemme tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia,
mutta tässä tutkimuksessa toimme erityisesti erityisopettajien äänen kuuluviin. Tulosten perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että toiminnallisuus koetaan positiivisena asiana ja sillä nähdään olevan paikkansa alkuopetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 81 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | toiminnallinen matematiikka | |
dc.subject.other | matematiikan opetus | |
dc.title | Erityisopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan toteuttamisesta alkuopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202204272409 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.subject.yso | toiminnallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |