Innostavia ja osallistumista edistäviä tekijöitä peruskoulun vesiliikuntatunneilla

Abstract
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää innostavia ja osallistumista edistäviä tekijöitä koulun vesiliikuntatunneilla. Tutkielmassa tarkoituksena on selvittää lisäksi tekijöitä, jotka estävät innostumista ja tunneille osallistumista. Tutkielma on rajattu käsittelemään ainoastaan koulun liikuntatunteja. Suomessa perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) velvoittaa liikunnanopetuksen sisältämään vesiliikunnan opetusta ja arviointia. Kuitenkaan kaikki lapset ja nuoret eivät osallistu vesiliikuntatunneille ja siksi on tärkeä selvittää tekijöitä, jotka innostaisivat lapsia ja nuoria osallistumaan vesiliikuntatunneille. Vesiliikunnanopetukseen liikuntatunneilla tulee perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan kuulua uintia, vesiliikuntaa ja vesipelastusta. Vesiliikunnan tavoitteena on kehittää oppilaiden uimataitoa ja vesipelastustaitoja. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Merkittävimmät innostavuutta ja osallistumista edistävät tekijät koulun vesiliikuntatunneilla on mielenkiintoiset ja nautinnolliset sisällöt. Sisältöjen monipuolisuus ja vaihtelevuus luovat vesiliikuntatunneista oppilaille mieluisia. Oppilaiden osallistumista tukeva opettaja antaa oppilaille mahdollisuuden vaikuttaa tuntien sisältöihin ja huomioi tunneilla oppilaiden yksilöllisen kehityksen. Innostavuutta ja osallistumista estäviä tekijöitä ovat muun muassa yksityisyyden suojan puute, ryhmäjako, epävarmuutta ja ahdistusta aiheuttavat kokemukset, uimataidottomuus ja vesipelko. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajan tulee keskittyä vesiliikuntatunneilla turvallisen ilmapiirin luomiseen koko uimahallikokemuksen ajaksi. Oppilaiden tarpeiden huomioiminen on vesiliikuntatunneilla tärkeää.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204252358Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share