Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus lastensuojelun sosiaalityössä

Abstract
Tutkielmani aiheena on sosiaalityön asiantuntijuus lastensuojelun sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastelen sosiaalityötä ja sosiaalityön asiantuntijuutta tapauskohtaisen sosiaalityön viitekehyksestä. Tarkastelen lisäksi lastensuojelun sosiaalityötä erityisalana, lastensuojelun sosiaalityöntekijän työtä ja asiantuntijuutta sekä systeemistä työtapaa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaista asiantuntijuutta sosiaalityössä vaaditaan, jotta työ olisi laadukasta ja vaikuttavaa sekä minkälaista erityistä osaamista ja asiantuntijuutta lastensuojelun sosiaalityössä vaaditaan. Etsin tutkimuksessani vastauksia siihen, millainen on hyvä sosiaalityöntekijä. Tutkimusmenetelmänä käytän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja sisällönanalyysi on toteutettu aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Aineistoni koostuu sosiaalityön asiantuntijuutta yleisesti käsittelevistä aineistoista sekä lastensuojelun sosiaalityön erityistä osaamista ja asiantuntijuutta käsittelevistä aineistoista. Tutkimustulokset esittelen sosiaalityön asiantuntijuuden ja lastensuojelun asiantuntijuuden osa-alueiden kautta. Tutkimustulokseni kertovat sosiaalityön asiantuntijuudessa olennaista olevan tiedollisen ja teoreettisen osaamisen yhdistyminen vuorovaikutuksellisiin ja asiakkaan kohtaamisen taitoihin, päätöksentekoon ja lakituntemukseen sekä kriittiseen ja monia näkökulmia yhdistelevään ajatteluun, eettiseen ymmärrykseen ja asiakkaan oikeuksien turvaamiseen. Tulokset osoittavat lastensuojelun sosiaalityön olevan erityistä osaamista ja asiantuntijuutta vaativa sosiaalityön erityisala, jossa tarvittava osaaminen kasvaa sosiaalityön koulutuksen, kokemuksen ja työssä oppimisen kautta laadukkaaksi ja laajalti vaikuttavaksi asiantuntijatyöksi.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203282072Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share