Kolmas merkitys toiseen : kinekfrasis suomalaisessa nykyrunoudessa
Kilpiö, J.-P. (2016). Kolmas merkitys toiseen : kinekfrasis suomalaisessa nykyrunoudessa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 2016(4), 6-22. https://doi.org/10.30665/av.66176
Julkaistu sarjassa
Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AvainTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Kirjallisuudentutkijain seura, 2016
In this article I develop the concept of kinekphrasis to designate a particular form of intermediality, speci cally, the verbal representation of cinema or other form of moving image. Kinekphrasis builds upon ekphrasis, the classical rhetorical term that today generally refers to texts about static artworks, such as paintings and statues. Representing the medial complex of cinema, however, sets a distinct sensorial and semiotic challenge to a text and brings about a form of intermediality di erent from the traditional ekphrasis. I exemplify kinekphrasis with a reading of contemporary Finnish poetry, namely, individual poems by Pauliina Haasjoki and V. S. Luoma-aho, and one book-length work, Karri Kokko’s Töllötin (“The Tube”, 2010), the most extensive kinekphrasis in Finnish literature. In addition, I analyze Marko Niemi’s digital, animated version of Töllötin, which uses Kokko’s text and so adds yet another layer to the medial process. In representing lms and television, the texts foreground what Roland Barthes termed “the third meaning” (le troisième sens): all those excessive elements, details, and digressions that cannot be reduced to any narrative or symbolic functions.
...
Julkaisija
Kirjallisuudentutkijain seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-3790Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26544419
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uudelleenkirjoitettu Nausicaä Haasjoen teoksessa Nausikaa
Perttunen, Noora (2023)Tarkastelen maisterintutkielmassani Pauliina Haasjoen runoteosta Nausikaa uudelleenkirjoittamisen näkökulmasta ja vertaan teosta sen yhteen hypotekstiin, Hayao Miyazakin Tuulen laakson Nausicaä -mangasarjaan. Tutkielmassa ... -
Tarunhohtoiset henget : japanilainen kansanusko Hayao Miyazakin Henkien kätkemä -animaatioelokuvan henkilöhahmoissa
Autio, Laura (2020)Tutkin kandidaatintutkielmassani japanilaisen kansanuskon interfiguraalisuutta Hayao Miyazakin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta animaatioelokuvasta Henkien kätkemä (2001) keskittyen neljään henkilöhahmoon. Interfiguraalisuus ... -
"Sä tykkäät kovista otteista vai?" : sukupuolistunut väkivalta 2000-luvun alun suomalaisessa elokuvassa
Pitkämäki, Anna (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017) -
Planetary activism at the end of the world : Feminist and posthumanist imaginaries beyond Man
Karkulehto, Sanna; Koistinen, Aino-Kaisa; Ugron, Nóra (SAGE Publications, 2022)We are currently experiencing a planetary crisis that will lead, if worst comes to worst, to the end of the entire world as we know it. Several feminist scholars have suggested that if the Earth is to stay livable for ... -
"Vuodesta toiseen oon tän paskan kuningas" : rap-imago rap-artisti Cheekin lyriikoissa
Rentola, Roosa (2014)Rap-musiikki on noussut muutaman viimeksi kuluneen vuoden aikana hyvin suosituksi Suomessa. Yksi suosituimmista ja tunnetuimmista rap-artisteista on artistinimeä Cheek käyttävä Jare Tiihonen. Cheek on julkaissut musiikkia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.