Kolmas merkitys toiseen : kinekfrasis suomalaisessa nykyrunoudessa
Kilpiö, J.-P. (2016). Kolmas merkitys toiseen : kinekfrasis suomalaisessa nykyrunoudessa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 2016(4), 6-22. https://doi.org/10.30665/av.66176
Published in
Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AvainAuthors
Date
2016Copyright
© Kirjoittaja & Kirjallisuudentutkijain seura, 2016
In this article I develop the concept of kinekphrasis to designate a particular form of intermediality, speci cally, the verbal representation of cinema or other form of moving image. Kinekphrasis builds upon ekphrasis, the classical rhetorical term that today generally refers to texts about static artworks, such as paintings and statues. Representing the medial complex of cinema, however, sets a distinct sensorial and semiotic challenge to a text and brings about a form of intermediality di erent from the traditional ekphrasis. I exemplify kinekphrasis with a reading of contemporary Finnish poetry, namely, individual poems by Pauliina Haasjoki and V. S. Luoma-aho, and one book-length work, Karri Kokko’s Töllötin (“The Tube”, 2010), the most extensive kinekphrasis in Finnish literature. In addition, I analyze Marko Niemi’s digital, animated version of Töllötin, which uses Kokko’s text and so adds yet another layer to the medial process. In representing lms and television, the texts foreground what Roland Barthes termed “the third meaning” (le troisième sens): all those excessive elements, details, and digressions that cannot be reduced to any narrative or symbolic functions.
...


Publisher
Kirjallisuudentutkijain seuraISSN Search the Publication Forum
1795-3790Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26544419
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tarunhohtoiset henget : japanilainen kansanusko Hayao Miyazakin Henkien kätkemä -animaatioelokuvan henkilöhahmoissa
Autio, Laura (2020)Tutkin kandidaatintutkielmassani japanilaisen kansanuskon interfiguraalisuutta Hayao Miyazakin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta animaatioelokuvasta Henkien kätkemä (2001) keskittyen neljään henkilöhahmoon. Interfiguraalisuus ... -
Uudelleenkirjoitettu Nausicaä Haasjoen teoksessa Nausikaa
Perttunen, Noora (2023)Tarkastelen maisterintutkielmassani Pauliina Haasjoen runoteosta Nausikaa uudelleenkirjoittamisen näkökulmasta ja vertaan teosta sen yhteen hypotekstiin, Hayao Miyazakin Tuulen laakson Nausicaä -mangasarjaan. Tutkielmassa ... -
"Vuodesta toiseen oon tän paskan kuningas" : rap-imago rap-artisti Cheekin lyriikoissa
Rentola, Roosa (2014)Rap-musiikki on noussut muutaman viimeksi kuluneen vuoden aikana hyvin suosituksi Suomessa. Yksi suosituimmista ja tunnetuimmista rap-artisteista on artistinimeä Cheek käyttävä Jare Tiihonen. Cheek on julkaissut musiikkia ... -
Hayao Miyazakin vahvat naiset : feminiinisyyden representaatiot animaatioelokuvassa Prinsessa Mononoke
Perttunen, Noora (2020)Tutkin kandidaatintutkielmassani feminiinisyyden representaatioita Hayao Miyazakin ohjaamasta ja käsikirjoittamasta animaatioelokuvasta Prinsessa Mononoke (1997). Tutkielmassani haluan selvittää, miten feminiinisyys, naiseus ...