Show simple item record

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorKovanen, Noora
dc.date.accessioned2022-03-24T11:26:26Z
dc.date.available2022-03-24T11:26:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80357
dc.description.abstractSosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten iänmukaista sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia Papilio-ohjelman lelujen vapaapäivän sisällöistä ja aikuisten toiminnasta sekä tunnetaidoista Paula ja tunnepeikot -toiminnan tukemana. Tutkimuksen aineisto oli keväällä 2016 valmiiksi kerätty ja nauhoitettu teemahaastatteluaineisto, johon sisältyi 26 pari- tai ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui yhteensä 59 esiopetusikäistä lasta kahden eri päiväkodin esiopetusryhmistä. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysia hyödyntäen. Tulosten mukaan lasten kuvailuissa lelujen vapaapäivästä korostuivat lelujen poissaolo ja erilaiset leikit. Aikuisten toiminta jakautui aikuisen läsnä-oloon toiminnassa, passiiviseen osallistumiseen ja ajan hyödyntämiseen tekemättömiin tehtäviin. Eniten aikuisilta toivottiin lasten leikkiin osallistumista. Tunnetaitojen osalta tutkimustuloksista käy ilmi, että lapset tunnistavat perustunteet - ilon, surun, vihan ja pelon - kasvojen ilmeen, kehon, vokalisaation ja aktiivisuustason kautta. Lasten kertomuksissa korostuivat vihan ja surun tunteiden kuvaukset. Tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä lasten kokemuksista Papilio-ohjelmasta niin lasten tunnetaitojen kuin ohjelman toimivuuden tunnetaitojen tukijana kannalta.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherPapilio-ohjelma
dc.subject.otherinterventio-ohjelma
dc.title"Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203242044
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoleikit
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record