Show simple item record

dc.contributor.authorAhola, Sari
dc.contributor.authorHalonen, Mia
dc.date.accessioned2022-03-24T10:06:20Z
dc.date.available2022-03-24T10:06:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAhola, S., & Halonen, M. (2022). Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>13</i>(2). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/ensivaikutelmat-kielitaidon-arvioinnissa" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/ensivaikutelmat-kielitaidon-arvioinnissa</a>
dc.identifier.otherCONVID_117432188
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80351
dc.description.abstractKielitutkintoon osallistuvalla on pelissä usein korkeat panokset: kansalaisuus, työ- tai opiskelupaikka. Tästä syystä arvioinnin on tärkeää olla luotettavaa ja oikeudenmukaista. Aiempien tutkimusten valossa tiedämme, että vaikka arviointi perustuu pohdittuihin kriteereihin yksityiskohtaisine määritelmineen, arviointia ohjaavat myös erilaiset ensivaikutelmat oppijasta. Ensivaikutelmilla on merkitystä etenkin silloin, kun ne vaikuttavat/johtavat oletuksiin ja odotuksiin oppijoiden kielitaidosta. Tällainen arviointikäyttäytyminen ei kuitenkaan ole toivottavaa, koska arvioinnissa tulee aina pyrkiä objektiivisuuteen. Tässä Rikkinäistä suomea -hankkeen tutkimustuloksiin perustuvassa artikkelissa esittelemme, miten erityisesti sukupuoli vaikuttaa arviointipäätöksiin valtakunnallisen arviointijärjestelmän, Yleisten kielitutkintojen (=Yki) suomen puhumisen osakokeessa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/ensivaikutelmat-kielitaidon-arvioinnissa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleEnsivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203242039
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysokielitutkinnot
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6333
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5291
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12998
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.type.okmD1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0