dc.contributor.author | Jousmäki, Henna | |
dc.contributor.author | Kinossalo, Maiju | |
dc.contributor.author | Intke-Hernandez, Minna | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2022-03-24T08:34:22Z | |
dc.date.available | 2022-03-24T08:34:22Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Jousmäki, H., Kinossalo, M., Intke-Hernandez, M. (2022). Monikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.13(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/monikielinen-lukutaito-identiteettityon-ja-osallisuuden-tukena | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80344 | |
dc.description.abstract | Muuta kuin valtakieltä puhuvat oppilaat kohtaavat toisinaan koulun arjessa vaatimuksia rajoittaa tai välttää oman äidinkielensä käyttöä. Paineet saattavat kohdistua oman kielen käyttöön luokkahuoneessa, välitunneilla tai koulutehtävien tekemisessä. Oma äidinkieli on kuitenkin merkittävä identiteettiä rakentava kieli, jonka näkyväksi tekemisen kautta voidaan vahvistaa yhteenkuulumisen tunnetta. Pedagogiikka, joka tukee osallistumista ja osallisuutta sekä identiteetin rakentumista parantaa mahdollisuuksia oppia myös virallista opetuksen kieltä monikulttuurisessa luokkahuoneessa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2022/monikielinen-lukutaito-identiteettityon-ja-osallisuuden-tukena | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Monikielinen lukutaito identiteettityön ja osallisuuden tukena | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404152878 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 13 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9743 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |