There is no short-cut for sustainable workplace learning : conceptions from Finnish police supervisors

Abstract
Työssä oppiminen on monitahoinen ilmiö, joka tulisi nähdä työn ja oppimisen yhteen kietoutuvana prosessina. Viimeaikaiset tutkimustulokset ovat osoittaneet, että kestävät näkökulmat oppimistilanteissa ovat tärkeitä. Tämä tarkoittaa sitä, kuinka jo opittua tietoa voidaan laajasti hyödyntää uuden tiedon oppimisessa, kuinka uutta tietoa sovelletaan nopeasti sekä kuinka yksilön hyvinvointia tuetaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää suomalaisten poliisiesimiesten käsityksiä työssä oppimisesta ja selvittää, miten kestävän oppimisen näkökulmat näissä esiintyvät. Tässä tutkimuksessa yksilökohtaisia teemahaastatteluja on analysoitu fenomenografisen tutkimusotteen avulla. Tavoitteena on ymmärtää esimiesten käsityksiä kestävästä työssä oppimisesta eri kategorioiden avulla. Poliisin ennalta estävästä toiminnon yksiköstä on tässä tutkimuksessa mukana kahdeksan poliisiesimiestä. Tämä tutkimus linkittyy ”Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä” -nimiseen tutkimus- ja kehittämishankkeeseen. Fenomenografista tutkimusanalyysiä hyödyntämällä löydettiin kuusi työssä oppimisen pääkategoriaa, joissa kaikissa kestävän oppimisen näkökulmat nousivat esiin. Vain 5 %:ssa työssä oppimisen käsityksissä ei kestävän oppimisen näkökulmia pystytty tunnistamaan. Tämä tutkimus vahvistaa aikaisempia tutkimustuloksia kestävän oppi-misen näkökulmista sekä työssä oppimisesta. Oppimistuloksia voitaisiin parantaa kestävän työssä oppimisen näkökulmia hyödyntämällä. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat organisaatioita, esimiehiä ja henkilöstöalan ammattilaisia suunnittelemaan ja toteuttamaan paremmin työntekijöiden kestävän työssä oppimisen mahdollisuuksia.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203232020Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share