dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Nissinen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2022-03-23T07:36:33Z | |
dc.date.available | 2022-03-23T07:36:33Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80306 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää porvoolaisen lukion opiskelijoiden mielipiteitä ruotsin kielen pakollisuudesta opetussuunnitelmassa. Tutkielmassa selvitettiin kuinka tärkeänä he pitävät eri syitä pakollisen ruotsin opiskeluun. Oppilaat ottivat kantaa erilaisiin väittämiin likert-skaalalla 0–5 ja perustelivat vastauksensa lyhyesti. Lisäksi selvitettiin myös, opiskelisivatko he ruotsia sen ollessa vapaavalintainen aine ja miksi.
Materiaali kerättiin internetissä täytettävän lomakkeen avulla, johon vastasi 50 lukiolaista. Opiskelijat olivat 15–19-vuotiaita ja satunnaisesti valikoituja. Kyselyyn vastattiin täysin anonyymisti, taustatietona sukupuoli. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisin ja kvantitatiivisen menetelmin. Lomake koostui kahdeksasta väittämästä ruotsin kielen pakollisuuteen liittyen ja kahdesta avoimesta kysymyksestä.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat painottivat kielitaidon tärkeyttä eniten työelämän takia, kun sen sijaan historialliset sekä poliittiset syyt opiskeluun saivat vähiten painoarvoa. Kaksikielisellä kotikaupungilla oli selkeästi vaikutusta vastauksiin, sillä se nousi esille useaan kertaan opiskelijoiden perusteluissa. Yllättävää tuloksissa oli se, kuinka moni opiskelijoista piti pakollista ruotsia positiivisena asiana ja kuinka moni vastasi, että opiskelisi ruotsia, vaikka se olisi valinnainen aine. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | sv | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Gymnasisternas åsikter om obliatorisk svenska i ett finskspråkigt gymnasium i Borgå | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203232005 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |