Show simple item record

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.advisorHankala, Mari
dc.contributor.authorAilu, Sara
dc.date.accessioned2022-03-22T08:54:24Z
dc.date.available2022-03-22T08:54:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80294
dc.description.abstractTämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää alakoulun ennaltaehkäisevää päihdekasvatusta asiantuntijoiden näkökulmasta niin yhteiskunnallisten kuin yksilöllisten ulottuvuuksien osalta. Pääpaino on erityisesti siinä, mitkä yksilölliset tekijät toimivat ennaltaehkäisevästi toiminnallisten riippuvuuksien osalta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Urie Bronfenbrennerin (1979) bioekologiseen systeemiteoriaan. Haastattelut toteutettiin toukokuussa vuonna 2021 etäyhteyden välityksellä. Yhteensä aineisto koostuu 7 päihdeasiantuntijan (3) ja toiminnallisiin riippuvuuksiin erikoistuneen asiantuntijan (4) haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavasti sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimus osoitti, että alakoulun päihdekasvatuksessa ennaltaehkäisevästi toimivat ikärajat ja yleinen turvallisuuden tunne sekä läheissuhteet yhteiskunnan tasolla ja yksilötasolla. Asiantuntijat katsoivat harrastustoiminnan myös lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta. Riskitekijöinä toiminnallisille riippuvuuksille altisti muun muassa ulkopuolisuuden ja turvattomuuden tunteet. Asiantuntijoiden mukaan lasten parissa toimivien aikuisten tulisi huomioida yhteiskunnassa tapahtuneiden eri asioiden ja asenteiden ajallinen muutos niin, että pystytään myötäelämään lasten arjessa tässä ja nyt.fi
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAlakoulun ennaltaehkäisevän päihdekasvatuksen keskeisiä ulottuvuuksia asiantuntijoiden kuvaamana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203221997
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoasiantuntijat
dc.subject.ysoriippuvuus
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysopäihdekasvatus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record