Alakoulun ennaltaehkäisevän päihdekasvatuksen keskeisiä ulottuvuuksia asiantuntijoiden kuvaamana

Abstract
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää alakoulun ennaltaehkäisevää päihdekasvatusta asiantuntijoiden näkökulmasta niin yhteiskunnallisten kuin yksilöllisten ulottuvuuksien osalta. Pääpaino on erityisesti siinä, mitkä yksilölliset tekijät toimivat ennaltaehkäisevästi toiminnallisten riippuvuuksien osalta. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jonka tutkimusote oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu Urie Bronfenbrennerin (1979) bioekologiseen systeemiteoriaan. Haastattelut toteutettiin toukokuussa vuonna 2021 etäyhteyden välityksellä. Yhteensä aineisto koostuu 7 päihdeasiantuntijan (3) ja toiminnallisiin riippuvuuksiin erikoistuneen asiantuntijan (4) haastatteluista. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavasti sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimus osoitti, että alakoulun päihdekasvatuksessa ennaltaehkäisevästi toimivat ikärajat ja yleinen turvallisuuden tunne sekä läheissuhteet yhteiskunnan tasolla ja yksilötasolla. Asiantuntijat katsoivat harrastustoiminnan myös lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta. Riskitekijöinä toiminnallisille riippuvuuksille altisti muun muassa ulkopuolisuuden ja turvattomuuden tunteet. Asiantuntijoiden mukaan lasten parissa toimivien aikuisten tulisi huomioida yhteiskunnassa tapahtuneiden eri asioiden ja asenteiden ajallinen muutos niin, että pystytään myötäelämään lasten arjessa tässä ja nyt.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203221997Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share