Show simple item record

dc.contributor.advisorTiihonen, Timo
dc.contributor.authorLammi, Mika
dc.date.accessioned2022-03-21T06:06:31Z
dc.date.available2022-03-21T06:06:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80242
dc.description.abstractPelimaailmojen proseduraalinen luonti vähentää sisällön tuottamiseen kuluvia kustannuksia. Tutkielmassa käydään läpi videopeleissä käytettyjä proseduraalisia maastonluontimenetelmiä ja arvioidaan niiden kontrolloitavuutta. Menetelmien hyvä ohjattavuus on tärkeää, jotta maaston piirteet voidaan asettaa halutunlaisiksi intuitiivisella tavalla. Erityisesti agenttipohjaiset menetelmät osoittautuvat hyviksi ohjattavuudeltaan. Jatkotutkimuksia proseduraalisten menetelmien kontrolloitavuudesta kaivataan.fi
dc.description.abstractProcedurally generating virtual game worlds can lower the cost of content production. This thesis surveys different procedural terrain generation methods and aims to evaluate their controllability. Good controllability of these methods is important so that designers can define features of the produced terrain in an intuitive way. This thesis concludes that especially agent based methods have good controllability. Further research that addresses the controllability of procedural content generation methods would be beneficial.en
dc.format.extent20
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherproseduraalinen generointi
dc.subject.othersynteettinen
dc.subject.otherluonti
dc.subject.othermaasto
dc.subject.otherkartat
dc.subject.otherpelimaailmat
dc.titleMaaston proseduraalisen generoinnin menetelmät videopeleissä ja niiden kontrolloitavuus
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203211939
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysofraktaalit
dc.subject.ysovideopelit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright