Kuntien omistamien peruskoulujen tilankäytön toteutumattomat skaalaedut
Abstract
Julkisen koulurakentamisen vallitseva trendi on tehdä suuria, satojen oppilaiden yhtenäiskouluja. Tavoitteena
on tuottaa oppimista tukevia tiloja ja mahdollistaa oppilaille eheä oppipolku koko peruskoulun ajaksi. Keskustelussa esiintyy usein myös olettamia suurempien yksiköiden teknistaloudellisista skaalaeduista. Tässä tutkimuksessa analysoitiin yli 350 peruskouluyksikön otoksella, liittykö koulukoon kasvattamiseen skaalaetuja tilankäytön näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset kyseenalaistavat käsityksen, että suurten koulujen oppilaskohtaiset tilakustannukset olisivat pääsääntöisesti pieniä kouluja edullisempia.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2022
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Taloustieteellinen yhdistys
Original source
https://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2022/02/31871983_KAK_1_2022_Taloustieteellinen_Yhdistys_WEB-44-63.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203171922Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0022-8427
Language
Finnish
Published in
Kansantaloudellinen aikakauskirja
Citation
- Savolainen, J., Vihola, J., Kostiainen, E., & Lundström, A. (2022). Kuntien omistamien peruskoulujen tilankäytön toteutumattomat skaalaedut. Kansantaloudellinen aikakauskirja, 118(1), 42-61. https://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2022/02/31871983_KAK_1_2022_Taloustieteellinen_Yhdistys_WEB-44-63.pdf
Copyright© Taloustieteellinen yhdistys, 2022