Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoilanen, Johanna
dc.contributor.authorMarttinen, Laura
dc.date.accessioned2022-03-14T11:49:44Z
dc.date.available2022-03-14T11:49:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80103
dc.description.abstractTutkimuksessa on selvitetty, miten psykoedukaatiota on hyödynnetty eroauttamisessa ja mitä psykoedukaatio tuo psykososiaaliseen sosiaalityöhön. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on psykososiaalinen työ, joka tuo sosiaalityön tarkastelunäkökulmaa tutkimukseen. Lisäksi aihetta tarkastellaan paikoin lastensuojelun sosiaalityön näkökulmasta. Tutkimus on laadullista tutkimusta, jossa kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla on koottu psykoedukaatiota ja perheiden eroa käsittelevää tutkimusaineistoa. Aineisto koostuu kahdeksasta (8) alkuperäistutkimuksesta, joista seitsemän (7) on kansainvälistä ja yksi (1) kotimainen tutkimus. Tutkimuksessa tuli esille psykoedukatiivisen ryhmätoiminnan hyödyllisyys eron käsittelyssä niin eron kokeiden lapsien kuin vanhempien tukena. Ryhmätyöskentelyssä yhteisen kokemuksen jakaminen toisten eron kokeiden kanssa voimauttaa ja luo vertaisuuden kokemusta. Aineistossa ryhmämuotoinen tuki oli eniten käytetty keino eron käsittelyyn. Psykoedukatiivisen ryhmätyöskentelyn avulla osallistujien erotietoisuus lisääntyi, psyykkinen hyvinvointi, resililenssi, tunnetaidot vahvistuivat ja vertaisuuden kokemus lisääntyi. Edellä mainitut teemat tulivat esille temaattisesta analyysiä hyödyntäen. Tutkimusaineistoon ja teoriatietoon pohjautuen on nähtävissä, että psykoedukatiiviseen menetelmään liittyvät käsitteet mentalisaatio, resilienssi ja tunnetaidot vievät psykososiaalista sosiaalityötä syvemmälle asiakkaan ja hänen tilanteensa ymmärtämiseen. Työntekijän lisääntyneen ymmärryksen avulla on mahdollista työstää asiakkaan omia mielentaitoja. Tutkimuksessa ilmenee, että erityisesti vanhempien mielentaitojen vahvistuminen ja kehittyminen edistävät lapsen hyvinvointia eroprosessissa. Siksi ammattilaisen perehtyminen ja kouluttautuminen mielentaitojen käyttämisessä työssä näyttäytyy tärkeänä tavoitteena lastensuojelun sosiaalityössä ja etenkin eroauttamisessa.fi
dc.format.extent90
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKuvaileva kirjallisuuskatsaus psykoedukatiivisesta menetelmästä eron kokeiden perheiden parissa : lapsi vanhemman mielessä eroprosessissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203141809
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysoavioero
dc.subject.ysolastensuojelu
dc.subject.ysoperheet
dc.subject.ysokirjallisuuskatsaukset
dc.subject.ysopsykososiaalinen tuki
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot