User Experience of HTTP Cookie Banners
Abstract
Tämä tutkielma keskittyy evästebannereiden käyttäjäkokemukseen, ja tarkoituksena on selvittää, millainen tai millaiset lainsäädäntöä noudattavat evästebannerit tarjoavat parhaan kokemuksen käyttäjille. Evästeet ovat pieniä tiedostoja, jotka sisältävät tietoa verkkosivustojen käyttäjistä ja heidän toiminnastaan. Ne keksittiin alunperin jo 1990-luvulla, ja ovat nykyään käytössä lähes jokaisella verkkosivustolla. Kaikki verkkosivustot, joilla on eurooppalaisia kävijöitä, ovat velvoitettuja informoimaan käyttäjiään sivun käyttämistä evästeistä sekä hankkimaan käyttäjiltä luvan muiden evästeiden kuin välttämättömien evästeiden käyttöön. Tämä tapahtuu yleensä evästebannereiden avulla. Evästebannerit ovat pieniä bannereita, jotka ponnahtavat esiin käyttäjän vieraillessa verkkosivustolla ensimmäistä kertaa. Niistä on ollut hyvin vähän tutkimusta, eikä ole selvää tietoa siitä, millainen banneri tarjoaa parhaan kokemuksen käyttäjille. Tässä tutkielmassa analysoitiin Euroopan suosituimpia verkkosivustoja, jotta pystyttiin selvittämään, millaisia evästebannereita käytetään eniten. Tuloksena oli kolme erilaista banneria, joiden käyttäjäkokemusta arvioitiin kyselyn avulla. Tuloksista selvisi, että käyttäjäkokemus on selvästi parempi, jos käyttäjä pystyy hylkäämään evästeet suoraan bannerista. Lisäksi selvisi, että käyttäjäkokemuksen näkökulmasta verkkosivustojen kannattaisi aina käyttää yhtä kahdesta banneri-vaihtoehdosta riippuen sivuston käyttäjistä. Tutkimustulokset tarjosivat myös motivaatiota lisätutkimukselle yritysten ja yksilöiden välisestä kommunikaatiosta yksityisyyteen liittyen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202203021761Käytä tätä linkitykseen.
Language
English