”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa
Abstract
Opiskelija-arvioinnilla on merkittävä asema kaikkialla koulumaailmassa, niin myös suomalaisessa lukiossa. Vaikutusvaltaisesta roolistaan huolimatta arviointia ja sen käytännön toteutusta lukiossa tai lukion kieltenopetuksessa on tutkittu niukasti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kyselylomakkeen avulla, kuinka lukiolaiset (146 lukiolaista yhdestä koulusta) itse kokivat arvioinnin osana englannin opintojaan, millaisia arviointimenetelmiä he olivat kohdanneet ja mitä niistä he pitivät hyödyllisinä. Tämän tutkimuksen perusteella opiskelijat arvostivat arviointia, jonka he kokivat osuvan varsin oikeaan ja olleen melko monipuolista. Arviointi ei kuitenkaan ohjannut heitä eteenpäin kovinkaan paljon. Lisäksi opiskelijoiden henkilökohtaiset kokemukset arvioinnista vaihtelivat huomattavasti. Jotta arviointi palvelisi vielä useampia opiskelijoita, sen tulisi olla entistä monipuolisempaa ja ohjaavampaa.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2020
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Helsingin yliopisto
Original source
http://hdl.handle.net/10138/312321
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202281736Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-952-5993-29-5
Review status
Peer reviewed
ISSN
1799-9596
Language
Finnish
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia
Is part of publication
Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen : haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen
Citation
- Pollari, P. (2020). ”Mitä pitäisi kehittää ja miten?” : lukiolaisten kokemuksia arvioinnista ja sen menetelmistä englannin opinnoissa . In R. Hilden, & K. Hahl (Eds.), Kielididaktiikan katse tulevaisuuteen : haasteita, mahdollisuuksia ja uusia avauksia kielten opetukseen (pp. 153-171). Helsingin yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 17. http://hdl.handle.net/10138/312321
Copyright© 2020 Helsingin yliopisto