Value co-creation and co-destruction in Untappd
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja
yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen
arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja
Untappd yhdessä luovat tai tuhoavat arvoa. Arvon yheisluonnin viitekehys
kuluttajille suunnatuissa tietojärjestelmissä (CIS) on käytössä empiirisessä
vaiheessa, jossa suoritetaan puolistrukturoitu laadullinen haastattelu laddering menetelmän avulla (n=26). Haastattelun tulokset analysoitiin temaattisesti CIS
viitekehystä hyväksikäyttäen, jonka lopputuloksena on viisi teemakarttaa, jotka
kuvaavat kuinka arvoa yhteisluodaan Untappdissa ja yksi teemakartta, mikä
näyttää miten arvo yhteistuhoutuu Untappdissa. Tutkimusten tulokset
osoittavat, että arvoa yhteisluodaan lähinnä järjestelmän arvolupauksien avulla.
Varsinkin käytön sosiaalinen luonne ja käytön konteksti korostuvat tuloksissa.
Arvon yhteistuhoutuminen osoittautui lieväksi ilmiöksi. Tämä tutkimus edistää
palvelutieteiden kirjallisuutta tarjoamalla tietoa siitä, miten arvoa yhteisluodaan
ja yhteistuhotaan digitaalisessa palvelussa. Se myös vahvistaa käsitystä siitä, että
CIS-viitekehys yhdessä laddering-tekniikan ja temaattisen analyysin kanssa on
sopiva yhdistelmä arvon yhteisluonnin ja yhteistuhon tutkimiseen. Tästä
huolimatta tutkimuksen rajallisuus tiedostetaan ja laaja-alaisempi tutkimus on
tervetullutta.
...
his master’s thesis studies how value is co-created and co-destructed in Un tappd, social application for rating beers. Goal of the study is to gain understand ing on how individuals and Untappd jointly create or destroy value. The frame work for value co-creation in Consumer Information Systems (CIS) is used as a
framework during the empirical phase, where semi-structured qualitative inter view, laddering method (n=26) is utilized. Results of the interview were themat ically analyzed using the CIS framework, resulting in five theme maps, which
illustrate how value is co-created in Untappd and one theme map, which displays
how value is co-destroyed in Untappd. Findings indicate that the value co-crea tion in Untappd happens mostly through system value propositions. Especially
social nature of use and context of use stand out. Value co-destruction turned out
to be a minor phenomenon in this study. This study contributes towards service
science literature by offering insight how value is co-created and co-destructed
in a digital service. It also confirms that CIS framework along with laddering
technique and thematical analysis is a suitable combination for studying value
co-creation and co-destruction. Still, limitations of the study are acknowledged
and broader research on the subject is welcomed.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29657]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Value co-creation and co-destruction in augmented reality mobile games : the connection of user values to Pokémon GO players’ positive and negative gaming experiences
Elo, Jenny (2020)Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluonnin ja yhteistuhoamisen ilmiöitä lisätyn todellisuuden mobiilipeleissä. Tutkimuksen tavoitteena on saavuttaa syvällinen ymmärrys Pokémon GO -pelissä esiintyvästä arvon ... -
Impact of value co-creation and co-destruction for digital consumer services : a case study on activity tracking solutions
Raatikainen, Pasi (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan nykyistä markkinoiden tilannetta, jossa digitaalisen palvelut ovat muodostuneet merkittäväksi, ja merkitykseltään yhä kasvavaksi tuoteryhmäksi. Uusia digitaalisia sovelluksia, jotka hyödyntävät ... -
Actors’ Dynamic Value Co-creation and Co-destruction Behavior in Service Systems : A Structured Literature Review
Li, Mengcheng; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2020)This paper investigates resource integration and social interaction as the two core processes of value co-creation and co-destruction in a service system. We applied a structured literature review as our research methodology ... -
A Personal Values-Based Approach to Understanding Users’ Co-Creative and Co-Destructive Gaming Experiences in Augmented Reality Mobile Games
Elo, Jenny; Lumivalo, Juuli; Tuunanen, Tuure (Association for Information Systems, 2022)Background: Understanding how users evaluate their experiences has been recognized as being fundamental to designing services that meet the users’ needs and support the emergence of positive rather than negative value ... -
Value co-creation and co-destruction in identity and access management service platform : case study
Krats, Henri (2021)Pro gradu tutkielmassa tutkittiin arvon yhteisluontia ja yhteistuhoutumista identiteetin ja pääsynhallinnan palvelualustassa. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena identiteetin ja pääsynhallinnan palvelualustan ...