Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPuhakka, Mari
dc.contributor.authorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorKostiainen, Emma
dc.date.accessioned2022-01-24T13:31:49Z
dc.date.available2022-01-24T13:31:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationPuhakka, M., Tarnanen, M., & Kostiainen, E. (2021). Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta. <i>Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti</i>, <i>17</i>(1), 8-29. <a href="https://doi.org/10.33352/prlg.111551" target="_blank">https://doi.org/10.33352/prlg.111551</a>
dc.identifier.otherCONVID_103958683
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79499
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan yhtenäiskoulun opettajat ja rehtorit luovat yhtenäisen koulukulttuurin rakentamisesta ja muutokseen sitoutumisesta. Tutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä tulevan yhtenäiskoulun opettajan ja rehtorin teemahaastattelusta, ja se on analysoitu diskurssianalyysin keinoin. Yhtenäisen koulukulttuurin rakentaminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa kolmessa dominoivassa diskurssissa, jotka ovat johtajuuden diskurssi, yhteisen opettajuuden diskurssi sekä sääntödiskurssi. Kaksi taustalle jäävää diskurssia ovat oppilasdiskurssi sekä opetuksen ulkopuolisen toiminnan diskurssi. Kun merkityksenantoja tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten opettajat ja rehtorit sitoutuvat koulukulttuurin muutokseen, tulokset jäsentyvät neljäksi diskurssiksi, jotka ovat innokkuuden, estyneisyyden diskurssi, kuormittavuuden diskurssi sekä väljyyden diskurssi. Tulevan yhtenäiskoulun työyhteisön sisäistä jännitteisyyttä ja opettajien välistä vastakkainasettelua voi ymmärtää vuorovaikutuksen ilmiöiden kautta. Tutkimuksen diskurssien perusteella yhtenäiskoulun koulukulttuuri tulisi rakentaa jaetulle johtajuudelle ja läpinäkyville vuorovaikutuskäytänteille, jotka perustuvat työyhteisön sisäiselle luottamukselle, arvostukselle ja keskustelulle.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti
dc.relation.urihttps://journal.fi/prologi/article/view/111551
dc.rightsCC BY-NC-SA 4.0
dc.subject.otherdiscourse analysis
dc.subject.otherchange in school culture
dc.subject.otherinteraction of the teaching community
dc.subject.otherunified school
dc.titleYhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202201241274
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange8-29
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume17
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberOKM/41/523/2017
dc.subject.ysokoulukulttuuri
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21845
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10590
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8420
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7511
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8543
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8790
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7829
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15382
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.relation.doi10.33352/prlg.111551
dc.relation.funderMinistry of Education and Cultureen
dc.relation.funderOpetus- ja kulttuuriministeriöfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundinginformationTutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-SA 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-SA 4.0