Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta

Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan yhtenäiskoulun opettajayhteisön sosiaalista todellisuutta, jota rakennetaan ja ylläpidetään vuorovaikutuksen kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia konstruktioita tulevan yhtenäiskoulun opettajat ja rehtorit luovat yhtenäisen koulukulttuurin rakentamisesta ja muutokseen sitoutumisesta. Tutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä tulevan yhtenäiskoulun opettajan ja rehtorin teemahaastattelusta, ja se on analysoitu diskurssianalyysin keinoin. Yhtenäisen koulukulttuurin rakentaminen merkityksellistyy tutkimustuloksissa kolmessa dominoivassa diskurssissa, jotka ovat johtajuuden diskurssi, yhteisen opettajuuden diskurssi sekä sääntödiskurssi. Kaksi taustalle jäävää diskurssia ovat oppilasdiskurssi sekä opetuksen ulkopuolisen toiminnan diskurssi. Kun merkityksenantoja tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten opettajat ja rehtorit sitoutuvat koulukulttuurin muutokseen, tulokset jäsentyvät neljäksi diskurssiksi, jotka ovat innokkuuden, estyneisyyden diskurssi, kuormittavuuden diskurssi sekä väljyyden diskurssi. Tulevan yhtenäiskoulun työyhteisön sisäistä jännitteisyyttä ja opettajien välistä vastakkainasettelua voi ymmärtää vuorovaikutuksen ilmiöiden kautta. Tutkimuksen diskurssien perusteella yhtenäiskoulun koulukulttuuri tulisi rakentaa jaetulle johtajuudelle ja läpinäkyville vuorovaikutuskäytänteille, jotka perustuvat työyhteisön sisäiselle luottamukselle, arvostukselle ja keskustelulle.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Prologos ry
Original source
https://journal.fi/prologi/article/view/111551
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202201241274Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
1795-7613
DOI
https://doi.org/10.33352/prlg.111551
Language
Finnish
Published in
Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti
Citation
  • Puhakka, M., Tarnanen, M., & Kostiainen, E. (2021). Yhtenäiskoulua kohti : opettajien ja rehtorien diskursseja koulukulttuurin muutoksesta. Prologi : viestinnän ja vuorovaikutuksen tieteellinen aikakauslehti, 17(1), 8-29. https://doi.org/10.33352/prlg.111551
License
CC BY-NC-SA 4.0Open Access
Funder(s)
Ministry of Education and Culture
Funding program(s)
Others
Muut
Additional information about funding
Tutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta.
Copyright© 2021 kirjoittajat

Share