Sosiaalinen identiteetti ja ammatillinen toimijuus teollisuusalan yrityksessä
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia sosiaalisesta identiteetistä ja ammatillisesta toimijuudesta teollisuusalan yrityksessä. Tutkimuksen pyrkimyksenä oli ymmärtää, miten sosiaalinen identiteetti ja ammatillinen toimijuus näyttäytyvät työyhteisössä kympin positiosta käsin.
Tutkimus toteutettiin itsenäisenä tutkimuksena osana isompaa tutkimus- ja kehittämishanketta. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jota lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimuksen aineisto koostui teollisuus-
alan yrityksen kahdeksan kympin teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin temaattisella analyysillä.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin, että kympit kokivat sosiaalisen identiteetin muodostuvan useista rooleista ryhmien sisällä ja ryhmillä koettiin olevan tärkeä merkitys työyhteisössä ja potentiaalisia uhkia haluttiin välttää. Ammatillinen toimijuus näyttäytyi tutkittavien kokemuksissa niin vaikutus-
kuin kehittämismahdollisuuksina, jotka toteutuivat yksilön omina toimina ja tekoina organisaatiokulttuurin ja kontekstin mahdollistamissa tiloissa. Kulttuurin
ja kontekstin nähtiin niin rajoittavan kuin resursoivan toimijuuden toteutumista.
Tutkimuksen tulokset olivat samansuuntaiset aikaisemman tutkimuksen kanssa. Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet sosiaalisen identiteetin ja ammatillisen toimijuuden yhteenkietoutuneisuuden. Tutkimus tuotti lisää tietoa siitä, millaisena sosiaalinen identiteetti ja ammatillinen toimijuus ilmenee työyhteisössä. Tutkimustulosten avulla voidaan jatkossa ymmärtää paremmin sosiaalisen identiteetin ja ammatillisen toimijuuden toteutumista työyhteisössä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opetusharjoittelun ohjaus harjoittelupäiväkodin työyhteisön toimintana
Chydenius, Heidi; Vehviläinen, Sanna; Fonsén, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2024)Early childhood education (ECE) teacher training in Finland always includes teaching practice, which is carried out in a training ECE centre working in cooperation with the university. According to recent ... -
Teachers’ professional agency in a centralisation-decentralisation system and a hierarchical cultural context : the case of Hong Kong
Lau, Josephine; Vähäsantanen, Katja; Collin, Kaija (Routledge, Taylor & Francis, 2022)Teachers are frontline actors in actualising educational innovations. In some contexts, teachers’ professional agency is undervalued. This study investigated teachers’ agency and its related workplace affordances in Hong ... -
"You've got the color, but you dont't have the shades" : primary education CLIL teachers' identity negotiation within the Finnish context
Pappa, Sotiria (University of Jyväskylä, 2018)This dissertation explores how professional identity is experienced by teachers in Content and Language Integrated Learning (CLIL) instruction. In particular, it addresses professional identity in relation to two immediate ... -
Terveyskeskuslääkäreiden käsityksiä työstään : ammatillinen identiteetti ja toimijuus terveyskeskuslääkärin työssä
Käsnänen, Elina; Nyrönen, Milja (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin perusterveydenhuollon terveyskeskuslääkäreiden käsityksiä omasta ammatillisuudestaan ja työstään sekä selvitettiin niihin kohdistuvia uhkia, haasteita ja voimavaratekijöitä. ... -
Communicating interculturality in the workplace
Lahti, Malgorzata (University of Jyväskylä, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.