Musisointi trauman jälkeisen mielentilan tukikeinona lyhyessä musiikkiterapiassa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tarkastelen tässä työssä musisoinnin merkitystä trauman jälkeisen mielentilan tukikeinona yksilömusiikkiterapiassa. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohteena on kaksi vuotta aiemmin työtapaturmassa vakavasti loukkaantunut asiakas. Tarkoitukseni on selvittää, millaiset menetelmät hyödyttävät asiakastani eniten trauman jälkeisessä mielentilassa, sekä pohtia näiden menetelmien yleistettävyyttä. Havainnoin asiakasta traumaterapian sekä integratiivisen musiikkiterapian tulokulmasta. Käytin myös kuvataideterapian elementtejä silloin, kun tämä toi hyötyä musiikkiterapiaprosessiin. Tutkimusaineisto koostui 15 tapaamisen aikana videoille tallennetuista musisointiosuuksista sekä tarkoista muistiinpanoista. Lisäksi mietin yhdeksän kategoriaa joidenka ilmaantuvuutta seuraamalla pystyin saamaan kokonaiskuvaa terapiaprosessin kulusta. Tutkimuksen pohjatasona oli siis tämä kliininen prosessi ja päällimmäisenä tasona tukikeinojen tarkasteleminen suhteessa pohjatasoon. Lopuksi kokeilin vielä metodia, jossa asiakas katsoi kuusi musisointi-videotaan terapian päättymisen jälkeen. Tämä sen vuoksi, että sain tietoa asiakkaan kokonaisnäkemyksestä prosessin kulusta. Näin sain myös lisätietoa, kuinka paljon prosessi oli traumaterapian mukainen ja huomasin, että asiakas hyötyi tästä. Teetin myös kolme kipukyselyarviota prosessin aikana. Tutkimus osoittaa, että lukittuneessa elämäntilanteessa kuvakortteja tai piirtämistä voi käyttää siltana, kun on tarve lisätä musisointiin omakohtaisuutta ja tunneilmaisua. Luova tanssi voi myös tuoda kipupotilaalle mielihyvää. Kuvakorteilla ja piirtämisellä voidaan myös strukturoida lyhytterapiaa. Lisäksi ilmenee, että musisointivideoiden jälkikatselu antaa asiakkaalle kokonaiskuvan prosessista sekä myönteistä uskoa asioiden edistymisestä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alkuarviointi kliinisenä käytäntönä psyykkisesti oireilevien asiakkaiden musiikkiterapiassa : strategioita, menetelmiä ja apukeinoja
Ala-Ruona, Esa (Jyväskylän yliopisto, 2007)Assessment in music therapy refers to the process of collecting and analyzing information about a client for planning and implementing necessary therapeutic interventions, and mapping the possible aims and a course of ... -
Musiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
Laitinen, Tuulimari (2023)Tutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia ... -
Trauman jäljet näkyvät arjessa : kompleksisen trauman vaikutusten ymmärtäminen ja tukemisen keinot asiakastyössä
Ylitalo, Johanna (2022)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee kompleksista traumaperäistä stressioireyhtymää ja traumainformoitua työotetta sosiaalityön kontekstissa. Tutkielman tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ja tietoisuutta kompleksisen ... -
Musiikkiterapeuttiset menetelmät neurologisessa fysioterapiassa
Virtanen, Minttu (2023)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista hyötyä musiikkiterapeuttisten menetelmien käytöstä on neurologisessa fysioterapiassa. Kyseessä oli moniammatillinen haastattelututkimus, jonka kohteena oli viisi musiikkiterapeuttisia ... -
Post-stroke Neglect, Virtual Reality and Music Therapy : A Review
Danso, Andrew; Leandertz, Mikaela; Ala-Ruona, Esa; Rousi, Rebekah (Nihon University, 2023)Introduction Neglect is a common result of a right hemispheric stroke. Neglect may also be referred to as hemineglect, spatial neglect, visuospatial neglect, visual neglect, unilateral spatial neglect, paresis, and ...