Show simple item record

dc.contributor.advisorKokko, Tuomas
dc.contributor.authorMyllyharju, Kasperi
dc.date.accessioned2021-12-22T05:46:55Z
dc.date.available2021-12-22T05:46:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79113
dc.description.abstractVirtuaalitodellisuus määritellään yksinkertaisimmillaan tietokonevälitteiseksi simulaatioksi. Virtuaalitodellisuus on olemukseltaan kolmiulotteinen, moniaistinen ja vuorovaikutteinen, jolloin käyttäjän kokemus on kuin tämä olisi ja toimisi kyseisessä keinotekoisessa ympäristössä. Viimevuosina kuluttajakäyttöön suunnatut virtuaalitodellisuuslasit ovat yleistyneet, joka on kasvattanut niiden saatavuutta myös opetuskäytössä. Samalla eri tieteenaloilla on alettu tutkimaan virtuaalitodellisuuden soveltamista entistä enemmän. Virtuaalitodellisuuden tutkimus onkin lisääntynyt viimevuosina esimerkiksi tekniikan, psykologian ja opetuksen saralla. Tässä tutkielmassa käsittelen virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä lasten, nuorten ja korkeakouluopiskelijoiden opetuksessa. Tutkielma on tuotettu kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan millaisia hyötyjä, haittoja ja mahdollisuuksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä opetuksessa on. Tutkielmassa keskityn virtuaalitodellisuusteknologioista erityisesti virtuaalitodellisuuslaseihin mutta käyn läpi myös esimerkiksi projektorilla muodostettua virtuaaliympäristöä tukena liikunnan opetuksessa. Tutkielmassa tarkastellaan ja määritetään virtuaalitodellisuutta teknologianäkökulmasta samalla pohjustaen aihetta sen soveltamiseen opetuskäyttöön. Opetusta tarkastellaan tutkielmassa erilaisten oppimisteorioiden avulla ja avataan virtuaalitodellisuuden soveltuvuutta näiden oppimisteorioiden malleihin. Tässä tutkielmassa käy ilmi, että virtuaalitodellisuuden hyödyntämisessä opetuskäytössä on selkeää hyötyä oppimisen kannalta, mutta se sisältää myös rajoitteita ja ongelmia. Erityisesti nuorten, alle teini-ikäisten lasten opetuksessa virtuaalilasien käyttöä tulisi välttää muun muassa osittain kehittymättömän ylävartalon ja pään motoriikan takia. Kehitysvammaisilla virtuaalitodellisuus on havaittu olevan erityisen tehokas tapa opettaa tiettyjä haastavaksi havaittuja asioita.fi
dc.description.abstractVirtual reality is defined at most as a computer-mediated simulation. Virtual reality is three-dimensional, multi-sensory, and interactive so that the user experience is as if it were and would work in that artificial environment. In recent years, consumer-oriented head-mounted displays have become more common, which has increased their availability for educational use as well. At the same time, many more disciplines have begun to explore the application of virtual reality much more. Research into virtual reality has increased in recent years in the fields of instructional technology, psychology, and teaching. In this dissertation, I discuss the use of virtual reality in the teaching of children, young people, and school students. The dissertation has been produced as a literature review, which constantly presents the advantages, disadvantages, and possible possibilities of using virtual reality in teaching. In my dissertation, I focus on virtual reality technologies in head-mounted displays, but I also go through a projector-based virtual environment in support of physical education. The teaching of virtual reality technology is defined from the technological point of view while laying the groundwork for its application to teaching. Teaching in an extensive dissertation using a variety of learning theories and opening the applicability of virtual reality to the countries of these learning theories. This dissertation shows that there are clear benefits to learning in the use of virtual reality in teaching, but it also includes limitations and problems. In the teaching of young children under the age of adolescence the use of head-mounted displays should be avoided due to the undeveloped upper body and head coordination. In people with intellectual disabilities, virtual reality has been observed on top of an effective way to teach certain things that are perceived as challenging.en
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.othervirtuaalitodellisuuslasit
dc.titleVirtuaalitodellisuusteknologian hyödyntäminen opetuskäytössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112226095
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovirtuaalitodellisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetuskäyttö
dc.subject.ysoopetusteknologia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record