Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRousi, Rebekah
dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorLehkonen, Mikko
dc.date.accessioned2021-12-20T08:35:28Z
dc.date.available2021-12-20T08:35:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79033
dc.description.abstractVideopeliteollisuus on ohittanut elokuvateollisuuden lipputulojen suhteen. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tätä suurta teollisuudenalaa ei olla otettu täysin käyttöön tuotemerkkien mainonnassa videopelien pelaajille. Pelien sisältämiä mainoksia on ollut olemassa vuosikymmeniä tuotemerkkien sijoittelun muodossa, mutta muista mainosmuodoista ja siitä miten ne saatetaan ottaa vastaan eri genreissä ei tiedetä paljoa. Sen sijaan tutkimus on keskittynyt tuotemerkkien sijoitteluun urheilu ja kilpa-ajo videopeleissä. Ottaen huomioon miten jotkin pelien sisältämät mainokset on otettu vastaan negatiivisesti, on olemassa tarve tietää mitkä mainosmuodot ovat sopivimmat missäkin videopeli genressä. Tämä tutkimus tutkii asenteita pelien sisältämää mainontaa kohtaan sekä vertailee eri mainosmuotoja toisiinsa eri genreissä. Tutkimus suoritettiin kahdessa osassa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin aiempia tutkimuksia. Verkkokyselyssä mitattiin asenteita kolmea mainosmuotoa kohtaan sekä niiden koettua tunkeutuvuutta (intrusiveness), ärsyttävyyttä ja yhdenmukaisuutta. Asenteet pelien sisältämien mainosten yleistä käyttöä kohtaan olivat negatiivisia. Tutkimuksessa havaittiin eroja asenteissa, tunkeutuvuudessa, ärsyttävyydessä ja yhdenmukaisuudessa tuotemerkkien sijoittelun, ohitettavien mainosten ja ohittamattomien mainosten välillä. Tuotemerkki sijoittelun todettiin olevan parempia kuin ohitettavat ja ohittamattomat mainokset mainoksiin asenteen sekä niiden koetun tunkeutuvuuden, ärsyttävyyden ja yhdenmukaisuuden suhteen. Simulaatio-urheilupelit osoittautuivat parhaiksi välineiksi näille kolmelle mainosmuodolle simulaatio-urheilu-, toiminta- ja fantasiapelien joukosta. Sekä mainostajien että pelien kehittäjien tulisi olla huolellisia valitessaan mitä mainosmuotoja he käyttävät pelien sisältämissä mainoksissa ja mihin genreihin ne sijoitetaan.fi
dc.description.abstractThe video game industry has overtaken the movie industry in terms of box-office sales. However, it seems that this large industry has not been fully utilized when it comes to advertising brands to video game players. In-game advertisements have existed for decades in the form of brand placements, but little is known of other advertisement formats and how they might be received in different genres. Instead, research has focused on brand placements in sports and racing video games. Considering how some in-game advertisements have been received in a negative manner, there is a need to know, which formats are the most fitting for each genre of video games. This study investigates attitudes toward in-game advertisements and compares different advertisement formats to each other in different genres. The study was conducted in two parts. First there is the literature review where previous research was examined. Second, an online survey was conducted to measure attitudes toward three advertisement formats and to measure their perceived intrusiveness, irritation and congruence. Attitudes to-ward the general practice of in-game advertisements were found to be negative. Differences in attitude, intrusiveness, irritation and congruence between brand placements, skippable advertisements and non-skippable advertisements were discovered. Brand placements were found to be superior to skippable and non-skippable advertisements in terms of attitude toward them and in their perceived intrusiveness, irritation and congruence. Out of simulation sports, action and fantasy games, simulation sports games were found to be the best vehicles for the three advertisement formats. Both advertisers and the developers of games should take care when choosing which advertisement formats they use as in-game advertisements and into which genres they are placed.en
dc.format.extent129
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherin-game advertisement
dc.subject.otheradvertisement format
dc.subject.othervideo game genre
dc.subject.otherintrusiveness
dc.subject.othercongruence
dc.titleAttitudes toward in-game advertisements : comparisons between brand placements, skippable advertisements and non-skippable advertisements
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112206016
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysomainokset
dc.subject.ysoadvertising
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysobranding
dc.subject.ysoadvertisements
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot