Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäkipää, Toni
dc.contributor.authorHildén, Raili
dc.contributor.editor
dc.date.accessioned2021-12-03T08:33:08Z
dc.date.available2021-12-03T08:33:08Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMäkipää, T., Hildén, R. (2021). Kannustava palaute ja opettajan arviointityö lukion kieltenopetuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.12(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kannustava-palaute-ja-opettajan-arviointityo-lukion-kieltenopetuksessa
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78882
dc.description.abstractTämä teksti perustuu väitöskirjatutkija Toni Mäkipään ja apulaisprofessori Raili Hildénin artikkeliin What Kind of Feedback is Perceived as Encouraging by Finnish General Upper Secondary School Students?. Artikkeli on osa Mäkipään väitöskirjaa, jossa tarkastellaan lukioarviointia. Tutkimuksessa kartoitettiin, millainen palaute on lukiolaisten mielestä kannustavaa ja miten opettajan arviointityö näyttäytyy lukiolaisille. Tutkimukseen osallistui 95 ruotsia opiskelevaa, 160 englantia opiskelevaa ja 27 ranskaa opiskelevaa lukiolaista. Tulokset osoittavat, että lukiolaisten mielestä kannustava palaute liittyi erityisesti tuotoksen, kuten kirjoitustehtävän, sisältöön: miten työtä voisi parantaa tai mitkä ovat sen hyvät ja huonot puolet. Myös positiivinen ja kriittinen palaute näyttäytyi lukiolaisille kannustavana. Opiskelijat näkivät opettajan arviointityön melko summatiivisena, eli se koostui lähinnä kokeista ja kurssiarvosanojen antamisesta. Palautetta ei nähty merkittävänä osana opettajan arviointityötä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tulee keskittyä enemmän formatiivisen arvioinnin eli oppimisprosessin aikana tapahtuvan arvioinnin merkitykseen opetuksessa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kannustava-palaute-ja-opettajan-arviointityo-lukion-kieltenopetuksessa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherformatiivinen arviointi
dc.titleKannustava palaute ja opettajan arviointityö lukion kieltenopetuksessa
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404152918
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume12
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kieliverkosto ja kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysopalaute
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7401
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1236
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0