dc.contributor.author | Mäkipää, Toni | |
dc.contributor.author | Hildén, Raili | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T08:33:08Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T08:33:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Mäkipää, T., Hildén, R. (2021). Kannustava palaute ja opettajan arviointityö lukion kieltenopetuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.12(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kannustava-palaute-ja-opettajan-arviointityo-lukion-kieltenopetuksessa | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78882 | |
dc.description.abstract | Tämä teksti perustuu väitöskirjatutkija Toni Mäkipään ja apulaisprofessori Raili Hildénin artikkeliin What Kind of Feedback is Perceived as Encouraging by Finnish General Upper Secondary School Students?. Artikkeli on osa Mäkipään väitöskirjaa, jossa tarkastellaan lukioarviointia. Tutkimuksessa kartoitettiin, millainen palaute on lukiolaisten mielestä kannustavaa ja miten opettajan arviointityö näyttäytyy lukiolaisille. Tutkimukseen osallistui 95 ruotsia opiskelevaa, 160 englantia opiskelevaa ja 27 ranskaa opiskelevaa lukiolaista. Tulokset osoittavat, että lukiolaisten mielestä kannustava palaute liittyi erityisesti tuotoksen, kuten kirjoitustehtävän, sisältöön: miten työtä voisi parantaa tai mitkä ovat sen hyvät ja huonot puolet. Myös positiivinen ja kriittinen palaute näyttäytyi lukiolaisille kannustavana. Opiskelijat näkivät opettajan arviointityön melko summatiivisena, eli se koostui lähinnä kokeista ja kurssiarvosanojen antamisesta. Palautetta ei nähty merkittävänä osana opettajan arviointityötä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tulee keskittyä enemmän formatiivisen arvioinnin eli oppimisprosessin aikana tapahtuvan arvioinnin merkitykseen opetuksessa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/kannustava-palaute-ja-opettajan-arviointityo-lukion-kieltenopetuksessa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | formatiivinen arviointi | |
dc.title | Kannustava palaute ja opettajan arviointityö lukion kieltenopetuksessa | |
dc.type | journal article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404152918 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 6 | |
dc.relation.volume | 12 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2021 Kieliverkosto ja kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7401 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1236 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |