Demokratiakasvatuksen tiellä? : toimintatutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kasvusta demokratiakasvattajiksi
Abstract
Suomalainen koulutusjärjestelmä perustuu opettajien vahvaan osaamiseen ja autonomiaan, jonka opettajat omaksuvat opettajankoulutuksen aikana. Kuitenkin useat tutkimukset ja selvitykset ovat osoittaneet, että vaikka demokratia arvolähtökohtana tunnistetaan kaikissa suomalaisissa opettajankoulutusta antavissa yksiköissä, antaa koulutus vain vähän valmiuksia toteuttaa demokratiakasvatusta. Artikkelissa analysoimme opetuskokonaisuutta, jonka tavoitteena on ollut tarjota luokanopettajaopiskelijoille vahvat tiedot ja taidot toteuttaa demokratia- ja yhteiskuntakasvatusta suuntaamalla koulutuksen tavoitteita kohti demokratiaa elämäntapana. Kuvaamme ja analysoimme ryhmän arkea ja toimintaa, jonka avulla tavoitteeseen on pyritty, minkä jälkeen tarkastelemme opiskelijoiden ajattelussa tapahtuneita muutoksia analysoimalla opiskelijoiden opintojen aikana tekemiä kirjoitelmia kaksivaiheisen sisällönanalyysin avulla ja peilaamalla niitä Euroopan neuvoston muotoilemiin demokratiakompetensseihin. Analyysin perusteella esitämme, että demokraattisen elämäntavan luominen kouluihin ja laajemmin kasvatuksen piiriin on jatkuvaa dialogista ja vuorovaikutteista kulttuurin rakentamista, mitä kehystävät eri lähtökohdista tulevien ihmisten käsitykset yhtäältä omasta itsestään sekä yhteisöjen toiminnasta sekä toisaalta aiemmin omaksutut käsitykset koulusta ja kasvatuksesta.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111255798Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1797-2299
DOI
https://doi.org/10.33350/ka.111332
Language
Finnish
Published in
Kasvatus ja aika
Citation
- Hiljanen, M., Tallavaara, R., Rautiainen, M., & Männistö, P. (2021). Demokratiakasvatuksen tiellä? : toimintatutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kasvusta demokratiakasvattajiksi. Kasvatus ja aika, 15(3-4), 350-368. https://doi.org/10.33350/ka.111332
Copyright© 2021 Kasvatus & Aika