Show simple item record

dc.contributor.advisorEngman, Maarit
dc.contributor.authorToikka, Jutta
dc.date.accessioned2021-11-08T08:09:56Z
dc.date.available2021-11-08T08:09:56Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78521
dc.description.abstractTämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää, mitä riskitekijöitä liittyy ADHD-lapsen vanhemmuuteen ja minkälaista tukea ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemmat toivovat ja saavat itselleen. Aineistona on käytetty väitöskirjoja, sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia ja kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleita. Teoreettisena viitekehyksenä tässä työssä on käytetty Bronfenbrennerin systeemistä teoriaa, jonka mukaisesti lapsen kasvuympäristö koostuu erilaisista systeemeistä, jotka vaikuttavat häneen suoraan tai välillisesti. Tämän teorian mukaisesti kukaan ei elä irrallaan perheestään, koulusta, yhteiskunnasta ja muista systeemeistä. Tästä taas seuraa, että sillä on merkitystä, minkälaista tukea ja asennoitumista lapsi ja hänen vanhempansa saavat. Aineiston viesti on hyvin samansuuntaista. Palveluja on olemassa, mutta ne toimivat osittain päällekkäin ja osittain niitä ei ole tarjolla. Toisaalta painotetaan ennaltaehkäisevien palvelujen tärkeyttä, mutta toisaalta taas palvelu saatetaan evätä, kun perheen ongelmat eivät ole tarpeeksi hankalia. Yhtenä isona puutteena vanhemmat näkivät työntekijöiden tiedon puutteen, jota vanhemmat saattoivat joutua itse paikkaamaan. Esiin nousi myös oireiden ja diagnoosin leimaavuus. Tutkimustulokset antavat melko masentavan kuvan siitä, minkälaista tukea ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemmat ja perhe ylipäänsä saavat.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.title”Vain ne, jotka rakastavat, näkevät polun siellä missä muut näkevät muurin” : ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman tukeminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111085545
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysojaksaminen
dc.subject.ysolapsiperheet


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record