The role of learning difficulties in adolescents’ academic emotions and achievement across the transition from primary school to lower secondary school
The aim of the present research was to investigate rarely examined relations between learning difficulties (LD), academic emotions, and school achievement during the critical educational transition from primary school to lower secondary school. In addition, the protective role of student–teacher relationships in emotions and achievement was examined. The research is a part of the first phase of the broader STAIRWAY longitudinal study, which follows 848 Finnish adolescents across the transition from primary school to lower secondary school. Reading (RD) and math (MD) difficulties were identified based on tested reading and math skills in grades 6 and 7. Study I examined associations between RD/MD and subject-specific academic emotions, and academic achievement during Grade 6. In Study II, the role of stability of learning difficulties (i.e. resolving, emerging, or persistent RD/MD) in the development of academic emotions and achievement across the transition was examined. Finally, Study III examined teacher closeness as a protective factor in academic emotions and achievement among adolescents with and without RD/MD after the transition to lower secondary school. The results showed, first, that positive academic emotions and achievement decreased, whereas negative academic emotions increased for students in general across the transition. Second, the results revealed that LD students were more vulnerable to experiencing less positive and more negative academic emotions than were their peers, which had detrimental consequences for their subsequent achievement. LD students also lagged behind their peers in achievement across the transition. Third, the results indicate that warm and close teacher relationships are equally beneficial for both LD and non-LD students during the first year in lower secondary school. The results suggest that LD students’ maladaptive academic emotions should be taken into account when planning educational support during the critical school transition. Identifying the different kinds of trajectories in LD across the transition is also essential to profit timely support for learning and related emotions. In addition, it is essential to pay attention to high-quality student–teacher relationships during the first year of lower secondary school as warm and supportive teacher relationships appear to promote positive academic emotions.
...
Tämän tutkimuksen tavoite oli tarkastella oppimisvaikeuksien, oppimiseen liittyvien tunteiden ja koulusuoriutumisen välisiä yhteyksiä siirtymävaiheessa alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tarkasteltiin opettaja-oppilassuhteen merkitystä tunteissa ja koulusuoriutumisessa. Tutkimus on osa laajemman TIKAPUU-tutkimushankkeen ensimmäistä vaihetta, jossa on tarkasteltu 848 varhaisnuoren oppimista ja hyvinvointia alakoulusta yläkouluun siirtymän vaiheessa. Lukemisen ja matematiikan oppimisvaikeuksien määrittely perustui lukemis- ja laskemistaitoja mittaaviin testeihin, jotka toteutettiin 6. ja 7. luokalla. Ensimmäisessä osatutkimuksessa tutkittiin oppimisvaikeuksien, oppimiseen liittyvien tunteiden ja koulusuoriutumisen välisiä yhteyksiä 6. luokan aikana. Toisessa osatutkimuksessa tarkasteltiin muutoksia oppimiseen liittyvissä tunteissa ja koulusuoriutumisessa 6. luokan syksyltä 7. luokan keväälle. Oppilaat, joilla oli oppimisvaikeuksia, jaettiin kolmeen ryhmään: yläkoulussa väistyvät oppimisvaikeudet, yläkoulussa esiin tulevat oppimisvaikeudet ja alakoulusta yläkouluun jatkuvat oppimisvaikeudet. Kolmannessa osatutkimuksessa tarkasteltiin opettaja-oppilassuhteen läheisyyttä ja sen yhteyttä oppimiseen liittyviin tunteisiin ja koulusuoriutumiseen 7. luokan aikana. Tulokset osoittivat, että yläkouluun siirtymän vaiheessa myönteiset oppimiseen liittyvät tunteet vähenivät ja kielteiset tunteet lisääntyivät sekä koulusuoriutuminen heikkeni yleisesti. Toiseksi tulokset osoittivat, että ne, joilla oli oppimisvaikeuksia olivat muita oppilaita alttiimpia kokemaan enemmän kielteisiä ja vähemmän myönteisiä oppimiseen liittyviä tunteita sekä suoriutuivat heikommin kuin oppilaat, joilla oppimisvaikeuksia ei ollut. Lisäksi tulokset osoittivat, että läheiseksi koettu opettajasuhde tuki myönteisiä oppimiseen liittyviä tunteita. Tämän tutkimuksen mukaan oppimiseen liittyvät tunteet olisi tärkeää huomioida, kun suunnitellaan tukea oppimisvaikeuksiin yläkouluun siirtymässä. Olennaista on myös erityyppisten oppimisvaikeuksien oikea-aikainen tunnistaminen sekä tuen antaminen niin taitojen oppimiseen kuin tunteisiinkin. Lisäksi yläkoulussa olisi tärkeää kiinnittää huomiota opettaja-oppilassuhteen laatuun, sillä läheinen opettajasuhde näyttää lisäävän myönteisiä oppimiseen liittyviä tunteita.
...




ISBN
978-951-39-8898-2Contains publications
- Artikkeli I: Sainio, P., Eklund, K., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2019). The Role of Learning Difficulties in Adolescents’ Academic Emotions and Academic Achievement. Journal of Learning Disabilities, 52(4), 287-298. DOI: 10.1177/0022219419841567
- Artikkeli II: Sainio, P., Eklund, K., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2021). Adolescents’ Academic Emotions and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School : The Role of Learning Difficulties. Scandinavian Journal of Educational Research, 65(3), 385-403. DOI: 10.1080/00313831.2019.1705900
- Artikkeli III: Sainio P., Eklund, K., Pakarinen, E., & Kiuru, N. (2021). The role of teacher closeness in emotions and achievement for adolescents with and without learning difficulties. Submitted manuscript.
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3229]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Adolescents’ Academic Emotions and Academic Achievement Across the Transition to Lower Secondary School : The Role of Learning Difficulties
Sainio, Petra; Eklund, Kenneth; Hirvonen, Riikka; Ahonen, Timo; Kiuru, Noona (Routledge, Taylor & Francis Group, 2021)This study examined the role of learning difficulties in academic emotions and achievement across the transition to lower secondary school among 848 Finnish adolescents. Reading difficulties (RD) and math difficulties (MD) ... -
Maternal homework involvement : links to adolescents’ task avoidance and academic achievement across the transition to lower secondary school
Tunkkari, Mari (2022)The aim of this dissertation was to examine associations between maternal homework involvement, adolescents’ task avoidance and academic achievement across the transition from primary to lower secondary school. The ... -
Associations between Adolescents’ Interpersonal Relationships, School Well-being, and Academic Achievement during Educational Transitions
Kiuru, Noona; Wang, Ming-Te; Salmela-Aro, Katariina; Kannas, Lasse; Ahonen, Timo; Hirvonen, Riikka (Springer, 2020)A youth's ability to adapt during educational transitions has long-term, positive impacts on their academic achievement and mental health. Although supportive relationships with parents, peers, and teachers are protective ... -
The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties
Sainio, Petra J.; Eklund, Kenneth M.; Pakarinen, Eija K.; Kiuru, Noona H. (SAGE Publications, 2022)Student–teacher relationships are crucial for adolescents’ adjustment in the school context. The aim of the present study was to examine the role of teacher closeness in academic emotions and achievement among adolescents ... -
Off on the wrong foot : Task avoidance at the outset of primary school anticipates academic difficulties and declining peer acceptance
Laursen, Brett; Richmond, Ashley; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija (Taylor & Francis, 2022)The present study examined the academic antecedents of declining peer social status. Participants included 545 (311 boys, 234 girls) Finnish students followed from the 1st through the 4th grade (ages 6–8 at outset). Each ...