University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Vammaispalvelun asiakas-työntekijäsuhteen rakentuminen vuorovaikutuksessa

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Nykänen, Hanna
Date
2021

 
Social work plays a key role in ensuring equality for citizens, as successful social work can ensure that marginalized people receive the support and help they need. The route toward the achievement of set welfare policy goals is built both at the level of the institution and management, as well as in the everyday encounters between workers and clients. However, social services also receive criticism from clients due to clients´ experiences of inequality and injustice. The aim of this dissertation is to describe how the client-worker relationship in disability services is constructed discursively through interaction. This research produces information that supports the creation of client-worker relationships and thereby the development of client services and experiences. Specifically, this dissertation consists of four qualitative research articles. The data consist of blog posts written by clients of disability services and their relatives, interviews with disability service workers, and observation data from disability services’ client juries. The research also relies on social constructionism and utilizes various discursive methods of analysis. The results show that the meaning of the client-worker relationship is constructed by the simultaneous negotiation of institutional roles as well as interpersonal expectations and needs, which are rooted in the contradiction between interpersonality and institutionalism. The discourse of the institutional role is associated with a power asymmetry that appears problematic, especially when the meanings constructed by the worker about the client and the client’s needs conflict with and overrule the client’s own meanings. The conclusions problematize the role of the client-worker relationship in preventing client exclusion from the perspective of building experiences of inclusion and eliminating otherness. Keywords: Client-worker relationship, disability services, interpersonal communication, relational dialectics, identity, power, conflict ...
 
Sosiaalityöllä on keskeinen asema kansalaisten tasavertaisuuden varmistamisessa, sillä onnistuneella sosiaalityöllä voidaan taata, että vaikeassa asemassa olevat ihmiset saavat heille kuuluvaa tukea ja apua. Reitti asetettuihin hyvinvointipoliittisiin tavoitteisiin rakentuu niin instituution ja johtamisen tasolla, kuin myös työntekijöiden ja asiakkaiden arkipäivän kohtaamisissa. Kuitenkin myös sosiaalipalvelut saavat asiakkailta osakseen kritiikkiä eriarvoisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kokemuksista. Tämän väitöskirjan tavoitteena on kuvata, miten vammaispalvelujen asiakassuhdetta rakennetaan diskursiivisesti vuorovaikutuksessa. Tutkimus tuottaa tietoa, joka tukee asiakas-työntekijäsuhteen rakentumista ja sitä kautta myös asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen kehittämistä. Tämä väitöskirja koostuu neljästä laadullisesta tutkimusartikkelista. Aineistoina tutkimuksessa on käytetty vammaispalvelujen asiakkaiden ja heidän omaistensa blogikirjoituksia, vammaispalvelun työntekijöiden haastatteluja sekä vammaispalvelun asiakasraatien havainnointi aineistoja. Tutkimus nojaa sosiaaliseen konstruktionismiin ja hyödyntää erilaisia diskursiivisia analyysimenetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vuorovaikutussuhteen merkityksen rakentumiseen vaikuttaa muun muassa yhtäaikainen neuvottelu institutionaalisista rooleista sekä interpersonaalisista odotuksista ja tarpeista, joka kiteytyy interpersonaalisuuden ja institutionaalisuuden jännitteeseen. Institutionaalisen roolin diskurssiin liitetään valta-asymmetriaa, joka näyttäytyy problemaattisena erityisesti silloin, jos työntekijän rakentamat merkitykset asiakkaasta ja asiakkaan tarpeista ovat ristiriidassa asiakkaan omien merkitysten kanssa. Johtopäätöksissä problematisoidaan tuloksia syrjäytymistä ehkäisevän vuorovaikutuksen viitekehyksestä analysoiden, millainen on asiakas-työntekijäsuhteen rooli asiakkaan syrjäytymisen ehkäisemisessä osallisuuden ja toiseuden kokemusten rakentumisen näkökulmasta. Avainsanat: Asiakas-työntekijäsuhde, vammaispalvelu, interpersonaalinen vuorovaikutus, relationaalinen dialektiikka, identiteetti, valta, konflikti ...
 
ISBN
978-951-39-8914-9
Contains publications
  • Artikkeli I: Nykänen, H., Mikkola, L., & Asunta, L. (2018). Sosiaalipalveluiden työntekijöiden ja vammaisten asiakkaiden vuorovaikutuksen diskurssit asiakkaiden blogikeskusteluissa. Janus : sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 26(3), 208-227. DOI: 10.30668/janus.67872
  • Artikkeli II: Nykänen, H., & Mikkola, L. (2020). The Discursive Struggles of the Client–Worker Relationship in the Social Services. Qualitative Research in Medicine and Healthcare, 4(1), 13-21. DOI: 10.4081/qrmh.2020.8688
  • Artikkeli III: Nykänen, H., Asunta, L., & Mikkola, L. (2020). Discursive Strategies to Negotiate Power Relations in Disability Services Client Juries. Health Communication, ahead-of-print. DOI: 10.1080/10410236.2020.1851455
  • Artikkeli IV: Nykänen. H. ”Between a rock and a hard place”: challenging encounters between client and social services worker in disability services. Manuscript in review.
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8914-9

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Päivä kerrallaan : raittiin alkoholistin identiteetin rakentuminen AA-ryhmän vuorovaikutuksessa 

    Klem, Simo (2002)
  • Luottamus vuorovaikutuksessa : teknologiavälitteinen vuorovaikutus ja luottamuksen rakentuminen 

    Marila, Ella; Ylinen, Annaleena (2002)
  • Hyvän oppilaan rakentuminen koulun arjen vuorovaikutuksessa : "jokainen vois olla hyvä, jos niinku lu-kis" : vai voisiko? 

    Puustelli, Susanna (2015)
  • Työyhteisöön liittymisen ja kuulumisen rakentuminen vuorovaikutuksessa 

    Rajamäki, Sari (2021)
    The entry processes and perceived belonging to a workplace are the key processes for functional workplace communication because they support employees’ productivity and well-being. Newcomers’ entry has been widely researched ...
  • Asiakas arvioijana terveydenhuollossa : potilaiden arvioinnit kirjallisista potilasohjeista 

    Grahn, Kristina (2014)
    Potilasohjeet ovat tärkeä osa potilasohjausta. Tutkimusnäyttö osoittaa, että potilaiden osallistuminen ohjausmateriaalien suunnitteluun ja arviointiin lisää potilaiden tyytyväisyyttä ja sitoutumista omaan hoitoonsa. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre