University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielen käyttöön

Thumbnail
View/Open
14. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Markkanen, Marjo
Date
2021

 
This dissertation on foreign language learning aims to clarify the impact of multimodal pedagogy on the learning process of learners who study German as an optional B2 language at comprehensive school. The dissertation pertains to the field of applied language studies, and its theoretical framework is based on the multimodal learning model. Language learning is approached through the sociocultural conception of learning, and the perspective on learning is ecological. The aim is to examine how multimodal pedagogy affects the autonomy and motivation of learners of German, what its effects on teaching are, and what kinds of learners it especially suits. In addition, the dissertation explores the roles of learner and teacher in an autonomous learning process and how learners’ autonomous learning process can be supported. A further focus of analysis is how a learner’s idea of language and its learning will affect learning. The study is qualitative action research implemented as longitudinal classroom research. The research data were collected from a group of students in a B2 German class during Years 8 and 9 at comprehensive school (N = 14). The data comprise four questionnaires, two interviews, eight learning tasks, related out-puts and feedback questionnaires, and the learners’ visual narratives. The research method is qualitative content analysis complemented by quantitative analysis on part of the data. The results of the study show that multimodal pedagogy has a positive impact on learner autonomy and motivation as well as supports their development. It also provides a more structured idea of the way this is realised for different learners. The study complies with earlier research suggesting that learners’ active participation in planning and implementing the learning process strengthens their study motivation. It also demonstrates that the learning process is affected by several simultaneous factors, which is why it is important to consider learning as an entity. The results can be applied in teaching foreign languages and developing learning materials based on multimodal pedagogy. The study offers language teachers examples of the use of multimodal pedagogy in teaching and of things to consider for a successful learning process. It also identifies obstacles that prevent learners from benefiting from multimodal pedagogy and presents forms of support that teachers can use in such situations. Keywords: multimodal pedagogy, learner autonomy, motivation, conception of language learning, language learning process, multilingualism ...
 
Tämän vieraan kielen oppimista käsittelevän väitöstutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia monimediaisella pedagogiikalla on peruskoulun valinnaisen B2-saksan oppijoiden oppimisprosessiin. Tutkimus sijoittuu soveltavan kielentutkimuksen alalle ja sen teoreettinen viitekehys pohjaa monimediaisen oppimisen malliin. Tutkimuksessa kielenoppimista lähestytään sosiokulttuurisen oppimiskäsityksen kautta ja näkökulma oppimiseen on ekologinen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia sitä, miten monimediainen pedagogiikka vaikuttaa saksan oppijoiden autonomiaan ja motivaatioon, millaisia vaikutuksia sillä on opetukseen sekä millaisille oppijoille se erityisesti sopii. Tämän lisäksi siinä tarkastellaan oppijan ja opettajan rooleja autonomisessa oppimisprosessissa sekä sitä, miten oppijan autonomista oppimisprosessia voidaan tukea. Tarkastelun kohteena on myös se, miten oppijan käsitys kielestä ja sen oppimisesta vaikuttaa oppimiseen. Tutkimus on pitkittäisenä luokkahuonetutkimuksena toteutettu laadullinen toimintatutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty yhden peruskoulun saksan B2-kielen ryhmän 8. ja 9. luokan (N = 14) opintojen aikana ja se koostuu kyselyistä, haastatteluista, oppimistehtävistä, niihin liittyvistä tuotoksista ja palautekyselyistä sekä oppijoiden tekemistä visuaalisista narratiiveista. Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista sisältöanalyysia, jota täydennetään tarkastelemalla osaa aineistosta myös määrällisesti. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monimediaisella pedagogiikalla on positiivisia vaikutuksia oppijoiden autonomiaan ja motivaatioon ja että sen avulla näiden kehittymistä on mahdollista tukea. Se jäsentää myös kuvaa siitä, miten tämä toteutuu erilaisten oppijoiden kohdalla. Tutkimus tukee aiempien tutkimusten näkemyksiä siitä, että oppijoiden aktiivinen osallistuminen oppimisprosessin suunnitteluun ja toteutukseen vahvistaa heidän motivoitumistaan opiskeluun. Se osoittaa myös sen, että oppimisprosessiin vaikuttavat monet yhtäaikaiset tekijät ja että sen vuoksi oppimista on tärkeää tarkastella kokonaisuutena. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa vieraiden kielten opetuksessa ja oppimateriaalien kehittämisessä monimediaisen pedagogiikan pohjalta. Se sisältää esimerkkejä monimediaisen pedagogiikan käytöstä opetuksessa ja tuo esille tekijöitä, jotka estävät oppijoita hyötymästä monimediaisesta pedagogiikasta ja sen, millaisia tukimuotoja opettajat voivat näissä tilanteissa käyttää. Asiasanat: monimediainen pedagogiikka, oppijan autonomia, motivaatio, kielenoppimiskäsitys, kielenoppimisprosessi, monikielisyys ...
 
ISBN
978-951-39-8905-7
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8905-7

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The research data collected for the dissertation "The impact of multimodal language teaching on learner autonomy, motivation, and free time language usage" 

    Markkanen, Marjo (2022)
    Aineisto on kerätty väitöstutkimusta "Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielen käyttöön" varten vuosina 2016-2018. Aineisto kerättiin yhden peruskoulun saksan B2-kielen ...
  • Vaihtelu vahvuutena : neljän suomi toisena kielenä -oppijan kielenkehittyminen dynaamisesta käyttöpohjaisesta näkökulmasta 

    Lesonen, Sirkku (Kotikielen seura, 2020)
    Sirkku Lesosen suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin tiistaina 25. elokuuta 2020 Jyväskylän ylipistossa. Vastaväittäjänä toimi professori Teresa Cadierno Etelä-Tanskan yliopistosta ja kustoksena professori ...
  • Suomi ja viro oppijan mielessä : näkökulmia taivutusmuotojen prosessointiin 

    Martin, Maisa (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Kielenoppijan äidinkielen eli lähdekielen (L1) ja opittavan kielen eli kohdekielen (L2) rakenteita ja sanastoa vertaillaan usein toisiinsa, koska havaittujen erojen ja yhtäläisyyksien oletetaan olevan jossakin suhteessa ...
  • Varhennettua kieltenopetusta vai kaksikielistä toimintaa? : varhaisen kieltenopetuksen puurot ja vellit 

    Skinnari, Kristiina; Halvari, Anu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
    Mistä varhennettu kieltenopetus alkaa? Onko kaksikielinen opetus varhennettua kieltenopetusta? Milloin kielikylpy muuttuu kielisuihkuksi? Onko muualla kuin kielten tunneilla tapahtuva kielten opetus kieltenopetusta? ...
  • "Lasketaanko, että laulan yleensä englanninkielisten kappaleiden mukana?" : tapaustutkimus alakoulun oppilaiden vapaa-ajan englanninkontakteista 

    Hyytiä, Henna-Maria (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre