Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorOjala, Terhi
dc.date.accessioned2021-10-26T08:56:14Z
dc.date.available2021-10-26T08:56:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationOjala, T. (2017). Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin</i>, <i>27</i>(4), 4-11. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/12/01/kun-perusopetuksen-oppilaat-oireilevat-psyykkisesti-opettajien-kokemuksia/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/12/01/kun-perusopetuksen-oppilaat-oireilevat-psyykkisesti-opettajien-kokemuksia/</a>
dc.identifier.otherCONVID_27838964
dc.identifier.otherTUTKAID_76476
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78339
dc.description.abstractMonet meistä pitävät lapsista. Ehkä juuri sen vuoksi äitinä, mammana, opetuksen ammattilaisena ja nyt myös tutkijana hämmentyy, hätkähtää ja huolestuu näiden otsikoiden edessä: – Käytöshäiriöitä ei tunnisteta – Pitääkö koululintsarin vanhempia sakottaa? Lintsaavat oppilaat ovat yhä useamman koulun riesa. Kuri on höltynyt ja opettajat valittavat, ettei heillä ole keinoja puuttua pinnaamiseen. Lisäksi erilaiset käytöshäiriöt, nimittely ja väkivalta rassaavat kouluja. – Oppilaat virtsasivat lattioille – vessat lukkoon – Jo pienillä lapsilla mielenterveysongelmia – lyövät ja purevat koulussa – Opettaja kilahti oppilaille On tapana sanoa, että yhteiskunnan tila heijastuu ensimmäisenä lapsiin. Siitäkö otsikot kertovat vai mistä? Lapsista, aikuisista, koulusta, opettajista? Vaikka maailma tuntuu muuttuvan ja monimutkaistuvan yhä kiihtyvämpään tahtiin, pysyvät lapset edelleenkin lapsina. Kuten aiemmin, he tarvitsevat rakkautta ja huolenpitoa, pysyviä ihmissuhteita, vastavuoroista vuorovaikutusta muiden kanssa, tunnetta siitä, että tulevat nähdyiksi, kuulluiksi, kohdatuiksi. Lapsi elää lapsuutensa ja nuoruutensa useassa kehitysympäristössä ja -yhteisössä (Rimpelä, 2010), joista keskeisimpiä ovat koti ja koulu. Oppilaan ja opettajan sitoo yhteen koulu, paikka, josta meillä kaikilla on mielessämme positiivisia tai negatiivisia muistijälkiä. Koulun toimintaan ja sen ”henkeen” vaikuttavat ja sitä luovat monet tekijät: muun muassa toimintakulttuuri, johon sisältyvät koulun sisäiset ja ulkoiset vuorovaikutussuhteet ja johtajuus sekä lainsäädäntö, muu normisto ja paikalliset ratkaisut opetusjärjestelyissä. Suomessa koulua käyvät pääsääntöisesti kaikki lapset, ja suomalaista koulua luonnehditaan kansainvälisesti usein jopa erinomaiseksi. Tosin uusimmat Pisa-tulokset ovat jälleen nostaneet keskusteluun peruskoulun kehittämistarpeen. Voisiko koulumme olla jopa maailman paras paikka? Jotta päästään lähemmäs tuota huikeaa tavoitetta, tarvitaan moninaisia kehittämistoimia muun muassa opettajuudessa, kollegiaalisessa yhteistyössä, koulun toimintakulttuurissa, opettajien työssä jaksamisessa, moniammatillisessa yhteistyössä sekä opettajien koulutuksessa, kuten tämän erityispedagogiikan väitöstutkimuksen tuloksina tulen myöhemmin osoittamaan.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2019/12/01/kun-perusopetuksen-oppilaat-oireilevat-psyykkisesti-opettajien-kokemuksia/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265369
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange4-11
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume27
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2017 Niilo Mäki -säätiö
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomielenterveysongelmat
dc.subject.ysoongelmalapset
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokasvatuspsykologia
dc.subject.ysoongelmanuoret
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotunne-elämän häiriöt
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20629
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10575
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19327
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16586
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10574
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9793
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1050
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright