Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorUllakonoja, Riikka
dc.contributor.authorDufva, Hannele
dc.date.accessioned2021-10-26T08:53:43Z
dc.date.available2021-10-26T08:53:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationUllakonoja, R., & Dufva, H. (2016). Toisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>26</i>(2), 4-18. <a href="https://bulletin.nmi.fi/?s=Toisen+ja+vieraan+kielen+%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4misen+oppimisen+haasteet" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/?s=Toisen+ja+vieraan+kielen+%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4misen+oppimisen+haasteet</a>
dc.identifier.otherCONVID_25721310
dc.identifier.otherTUTKAID_70113
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78338
dc.description.abstractKatsausartikkelissamme käsittelemme niitä seikkoja, jotka vaikuttavat toisen tai vieraan kielen ääntämisen oppimiseen. Yleisiä oppijaan liittyviä tekijöitä ovat esimerkiksi oppijan ikä ja hänen motivoituneisuutensa. Myös oppimisympäristö vaikuttaa. Kun kieltä opitaan oleskelemalla kohdekielisessä ympäristössä, oppimiseen voivat vaikuttaa mm. maahantuloikä, oleskeluaika ja erilaiset yhteisölliset seikat (esim. asennoituminen vieraaseen aksenttiin), kun taas kielen formaalissa opiskelussa kouluissa ja oppilaitoksissa tärkeitä voivat olla esimerkiksi opetuksen keinot ja oppimateriaalit. Myös oppijan äidinkielen ja opittavan kielen äänteelliset erot ja yhtäläisyydet vaikuttavat oppimiseen. Lisäksi pohdimme toisen tai vieraan kielen oppijan ja opettajan tavoitteita ääntämisen oppimisessa ja opettamisessa ja esittelemme lyhyesti joitain opetuksen menetelmiä. Katsauksemme osoitti myös, että eri tutkimusten vertailu on vaikeaa. Kielellinen ja yhteiskunnallinen konteksti, äidinkielen ja opittavan kielen väliset suhteet sekä tutkimusasetelma itse vaikuttavat tutkimustuloksiin. Keskeinen päätelmämme onkin, että hyvään toisen tai vieraan kielen ääntämistaitoon ei ole yhtä tietä. Siksi ääntämisen oppimista tulee tarkastella oppijaan, hänen ympäristöönsä ja kyseisiin kieliin liittyvien tekijöiden ryppäänä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/?s=Toisen+ja+vieraan+kielen+%C3%A4%C3%A4nt%C3%A4misen+oppimisen+haasteet
dc.rightsIn Copyright
dc.titleToisen ja vieraan kielen ääntämisen oppimisen haasteet
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265368
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange4-18
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume26
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2016 Niilo Mäki -säätiö
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumberSOPIMUS 3.12.2014
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7303
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17005
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderSvenska litteratursällskapet i Finlandfi
dc.relation.funderSvenska litteratursällskapet i Finlanden
jyx.fundingprogramMuutfi
jyx.fundingprogramOthersen
jyx.fundinginformationArtikkeli on osa Svenska litteratursällskapet i Finlandin (SLS) rahoittamaa tutkimusprojektia Fokus på uttalsinlärningen med svenska som mål- och källspråk (2015-2017).


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright