Haastava oppilas hyötyy rajoista
Viljaranta, J., Aunola, K., Mullola, S., Virkkala, J., Hirvonen, R., Pakarinen, E., & Nurmi, J.-E. (2017). Haastava oppilas hyötyy rajoista. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 27(2), 14-24. https://bulletin.nmi.fi/2019/04/01/haastava-oppilas-hyotyy-rajoista-2/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinTekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© 2017 Niilo Mäki instituutti
Tämä artikkeli pohjautuu Viljarannan, Aunolan, Mullolan, Virkkalan, Hirvosen, Pakarisen ja Nurmen artikkeliin The role of temperament on children’s skill development: Teachers’ Interaction Styles as Mediators, joka julkaistiin Child Development -lehden numerossa 86(4) vuonna 2015. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten opettajan vuorovaikutustyyli välittää lapsen temperamentin vaikutusta tämän matematiikan ja lukemisen taitoihin ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tutkimuksen kohteena oli 156 ensimmäisen luokan oppilasta, joiden taitotasoa matematiikassa ja lukemisessa mitattiin ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Lasten vanhemmat ja opettajat arvioivat lapsen temperamenttia ensimmäisen kouluvuoden syksyllä, minkä lisäksi lasten opettajat arvioivat syksyllä myös omaa vuorovaikutustyyliään oppilaan kanssa. Tulokset osoittivat, että opettajan vuorovaikutustyyli toimi välittävänä tekijänä lapsen temperamentin ja taitojen kehityksen välillä matematiikassa: mitä enemmän lapsen temperamenttia luonnehti negatiivinen emotionaalisuus ja vähäinen tehtäväorientoituneisuus, sitä enemmän opettajat käyttivät vuorovaikutuksessaan sekä behavioraalista (esim. rajojen asettaminen) että psykologista kontrollia (esim. syyllistäminen). Näistä behavioraalinen kontrolli oli positiivisesti yhteydessä lasten taitojen kehitykseen matematiikassa, kun taas psykologinen kontrolli oli tyttöjen kohdalla negatiivisesti yhteydessä matematiikan taitojen kehitykseen. Lukemisen taitojen kehitykseen opettajan vuorovaikutustyylillä ei ollut vaikutusta.
...
Julkaisija
Niilo Mäki instituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2019/04/01/haastava-oppilas-hyotyy-rajoista-2/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27375692
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ... -
The Role of Teacher Closeness in Emotions and Achievement for Adolescents With and Without Learning Difficulties
Sainio, Petra J.; Eklund, Kenneth M.; Pakarinen, Eija K.; Kiuru, Noona H. (SAGE Publications, 2023)Student–teacher relationships are crucial for adolescents’ adjustment in the school context. The aim of the present study was to examine the role of teacher closeness in academic emotions and achievement among adolescents ... -
Investigating Bidirectional Links Between the Quality of Teacher-Child Relationships and Children’s Interest and Pre‐Academic Skills in Literacy and Math
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja‐Kristiina; Viljaranta, Jaana; Suchodoletz, Antje (Wiley-Blackwell, 2021)This study investigated bidirectional links between the quality of teacher-child relationships and children’s interest and pre‐academic skills in literacy and math. Furthermore, differences in the patterns of bidirectionality ... -
Child-centered versus teacher-directed teaching practices: Associations with the development of academic skills in the first grade at school
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona; Pakarinen, Eija; Poikkeus, Anna-Maija; Rasku-Puttonen, Helena; Siekkinen, Martti; Nurmi, Jari-Erik (Pergamon; National Association for the Education of Young Children, 2016)This study examined the extent to which child-centered versus teacher-directed teaching practices predicted the development of children's reading and math skills in the first year of elementary school. In addition, we ... -
Longitudinal associations between teacher-child interactions and academic skills in elementary school
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Salminen, Jenni; Silinskas, Gintautas; Siekkinen, Martti; Nurmi, Jari-Erik (Elsevier Science Inc., 2017)This study examined the extent to which the quality of teacher-child interactions assessed in kindergarten (6-year-olds) is associated with children's reading and math development across the elementary school years. The ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.