dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.advisor | Hankala, Mari | |
dc.contributor.author | Leinonen, Inka | |
dc.contributor.author | Manninen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T05:08:13Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T05:08:13Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78243 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia viides- ja kuudesluokkalaisilla lapsilla on koronapandemiasta. Lisäksi tutkimuksessa kuvataan koronapandemian herättämiä tunteita. Tutkimuksessa keskitytään koronapandemian aiheuttamaan maailmanlaajuiseen kriisitilanteeseen, ja erityisesti kriisin ulottuvuuksiin lapsien elämässä, niin kodin kuin koulun kontekstissa.
Tutkimuksessa on käytetty laadullista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020, ja aineisto koostui 36 viides- ja kuudesluokkalaisen oppilaan kirjoitelmasta. Kirjoitelma oli vapaamuotoinen vastaus tehtävänantoon “Koronapandemia minun elämässäni”. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Viides- ja kuudesluokkalaisten lasten kokemukset koronapandemiasta olivat jaoteltavissa positiivisiin, negatiivisiin ja neutraaleihin kokemuksiin. Kokemukset koronapandemiasta olivat pääasiallisesti negatiivisia, mutta kokemuksista löytyi myös positiivisia ja neutraaleja mainintoja. Kokemuksista oli löydettävissä myös neljä eri teemaa, joihin koronapandemiakokemuksia liitettiin. Nämä neljä teemaa olivat etäkoulu, koulun muuttuneet käytänteet, koronan vastaiset toimet Suomessa ja harrastukset.
Tulosten mukaan koronapandemiaan liitettiin hyvin usein jokin tunne. Kirjoitelmissa usein esiintyneitä tunteita olivat: kivaa, tylsää ja ärsyttävää. Tunteet, joita koronapandemiaan liitettiin, olivat enemmän negatiivisia kuin positiivisia tai neutraaleja. Neutraaleja tunnemainintoja oli huomattavasti paljon vähemmän. | fi |
dc.format.extent | 41 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | “Korona aikana moni asia muuttui: tuli etäkoulu, uima-hallit yms suljettiin kaikki oli vain kotona ja varmaan hyvä niin.” : viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia koronapandemiasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110195272 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | pandemiat | |
dc.subject.yso | kriisit | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | käsihygienia | |