dc.contributor.author | Fagerlund, Janne | |
dc.date.accessioned | 2021-10-12T11:01:24Z | |
dc.date.available | 2021-10-12T11:01:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-8882-1 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78190 | |
dc.description.abstract | This doctoral thesis explores the teaching and learning of a competence referred to as
‘computational thinking’ (CT) in the context of Scratch—an especially popular
programming environment intended for young learners—in primary school classrooms.
CT is an emerging topic in compulsory education that despite age-old roots in the
discipline of computing has only recently begun to mature and gain a foothold in school
curricula worldwide. It can be perceived as a multifaceted competence that students can
learn by programming in age-appropriate ways (e.g. game design, robotics). In practice,
however, CT’s journey to arrive in schools has been challenging. From a theoretical
viewpoint, the challenges include the lack of uniformly defined concrete educational
goals for CT and research-based pedagogical models for teaching and learning CT
through programming. Consequently, large-scale studies have revealed shortcomings in
teachers’ emphasis on CT and programming education at the grass-roots level.
This study sheds light on the topic in four main ways. First, it specifies the educational
goals of CT in the context of programming at the primary school level. Second, the
study evaluates ways to assess students’ CT in Scratch. Third, it develops new methods
for assessing students’ CT. Fourth, the study presents empirical evidence from a case
study conducted at the 4th grade level. Acquired through artefact analysis and programming
process analysis, the evidence encompasses findings regarding students’ conceptual
and practical encounters with CT through creative pair programming with Scratch
in authentic classrooms.
The main findings of the study include comprehensive rubrics for ‘CT-fostering’
programming contents that students can manipulate and programming activities they
can carry out in Scratch. They also include research-based evidence for teaching and
learning CT in Scratch in addition to methods of assessing CT in Scratch in primary
school classrooms. The broader contributions of the thesis include a tactile, curriculum-oriented
outline of what CT can mean for primary education, particularly through programming
education. Additionally, the contributions encompass rich evidence-based insight
concerning ways CT can be taught and learnt collaboratively in Scratch and how
such assessment practices that can enhance students’ CT learning in classrooms (i.e. clarifying
learning goals, evincing student understanding and providing feedback) can potentially
be facilitated in the classroom.
Keywords: computational thinking, programming, Scratch, assessment, pair
programming, primary education | en |
dc.description.abstract | Tässä väitöskirjassa tutkitaan “ohjelmoinnilliseksi ajatteluksi” (eng. computational thinking)
lanseeratun osaamiskokonaisuuden oppimista, opettamista ja arviointia erityisesti lapsille
ja nuorille kohdistetun ja suositun Scratch-ohjelmoinnin kontekstissa peruskoulun luokkahuonetilanteissa.
Ohjelmoinnillinen ajattelu on perusasteen koulutuksessa uusi aihepiiri,
jonka tieteellinen kypsyminen ja käytännön jalkautuminen eri maiden opetussuunnitelmiin
on vasta käynnistynyt viime vuosina huolimatta aihepiirin ikivanhoista kytköksistä
tietojenkäsittelyn tieteenalaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu voidaan tulkita monitahoisena
osaamisena, jota oppilaat voivat oppia ohjelmoimalla ikätasolleen sopivalla tavalla
(esim. peliohjelmointi, robotiikka). Ohjelmoinnillisen ajattelun taival koulumaailmaan on
ollut kuitenkin käytännössä haastava. Teoreettisesta näkökulmasta aihepiiriä haastavat
puutteet yhdenmukaisesti määritellyistä konkreettisista kasvatustavoitteista sekä tutkimusperustaisista
pedagogisista malleista sen oppimiseen ja opettamiseen ohjelmoinnin
kautta. Suurten otantojen tutkimukset ovat myös osoittaneet opettajien kamppailevan ohjelmoinnillisen
ajattelun ja ohjelmoinnin opetuksen painotuksessa ruohonjuuritasolla.
Tämä tutkimus valaisee aihepiiriä neljällä keskeisellä tavalla. Ensin tutkimus täsmentää
ohjelmoinnillisen ajattelun kasvatustavoitteita ohjelmoinnin kontekstissa peruskouluasteella.
Toiseksi tutkimus tarkastelee erilaisia menetelmiä ohjelmoinnillisen ajattelun
oppimisen arviointiin Scratchissa. Kolmanneksi tutkimuksessa kehitetään uusia menetelmiä
oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun osaamiseen arviointiin. Neljänneksi tutkimuksessa
esitellään empiiristä aineistoa neljännellä luokalla toteutetusta tapaustutkimuksesta.
Aineistoa käsiteltiin oppilaiden Scratch-ohjelmointiprojektien ja -prosessien analyysien
keinoin. Aineisto kuvastaa, kuinka oppilaat olivat tekemisissä ohjelmoinnillisen ajattelun
tiedollisten ja taidollisten osa-alueiden kanssa käyttäessään Scratchia luovaan pariohjelmointiin
autenttisissa luokkahuonetilanteissa.
Tutkimuksen päälöydöksiin kuuluvat kattavat koosteet ohjelmoinnillisen ajattelun
oppimista tukevista ohjelmointisisällöistä ja -käytänteistä Scratch-ohjelmoinnin kontekstissa.
Löydöksiin kuuluu myös empiiristä näyttöä ohjelmoinnillisen ajattelun oppimisesta
ja opettamisesta Scratchin kautta peruskoulun neljännellä luokka-asteella sekä oppilaiden
ohjelmoinnillisen ajattelun oppimisen arviointiin soveltuvia menetelmiä. Yleisellä tasolla
tämän väitöskirjan edistysaskeleisiin kuuluu konkreettinen, opetussuunnitelmaan suuntautunut
hahmotelma ohjelmoinnillisen ajattelun merkityksestä perusopetuksessa erityisesti
ohjelmoinnin opetuksen kautta. Edistysaskeleisiin kuuluu lisäksi rikasta tutkimusperäistä
tietoa ohjelmoinnillisen ajattelun opettamisesta ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta
luovan Scratch-ohjelmoinnin kautta sekä luokkahuonetilanteisiin tarkoitetuista arviointikäytänteistä,
joilla voidaan teoriassa tukea oppilaiden ohjelmoinnillisen ajattelun oppimista
(ts. oppimistavoitteiden kirkastaminen, osaamistason selvittäminen, palautteenanto).
Avainsanat: ohjelmoinnillinen ajattelu, ohjelmointi, Scratch, arviointi, pariohjelmointi, perusopetus | fi |
dc.relation.ispartofseries | JYU dissertations | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli I:</b> Fagerlund, J., Häkkinen, P., Vesisenaho, M., & Viiri, J. (2021). Computational Thinking in Programming with Scratch in Primary Schools : A Systematic Review. <i>Computer Applications in Engineering Education, 29(1), 12-28.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.1002/cae.22255"target="_blank">10.1002/cae.22255</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli II:</b> Fagerlund, J., Häkkinen, P., Vesisenaho, M., & Viiri, J. (2020). Assessing 4th Grade Students’ Computational Thinking through Scratch Programming Projects. <i>Informatics in Education, 19(4), 611-640.</i> DOI: <a href="https://doi.org/10.15388/infedu.2020.27"target="_blank">10.15388/infedu.2020.27</a> | |
dc.relation.haspart | <b>Artikkeli III:</b> Fagerlund, J., Vesisenaho, M., & Häkkinen, P. Fourth
grade students’ computational thinking in pair programming with Scratch: A holistic case analysis. <i>Under review.</i> | |
dc.title | Teaching, Learning and Assessing Computational Thinking through Programming with Scratch in Primary Schools | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-8882-1 | |
dc.relation.issn | 2489-9003 | |
dc.date.digitised | | |