Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautamies, Erja
dc.contributor.authorLiikala, Minna
dc.date.accessioned2021-09-24T05:53:59Z
dc.date.available2021-09-24T05:53:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77899
dc.description.abstractKandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, miten haastavasti käyttäytyvät lapset vaikuttavat heidän ammatilliseen minäkuvaansa ja millaisia valmiuksia he kokevat saaneensa haastavien lasten kohtaamiseen koulutuksensa kautta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljää keskisuomalaisessa päiväkodissa työskentelevää lastenhoitajaa ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastavaksi käyttäytymiseksi haastateltavat kuvasivat monenlaista käytöstä aggressiivisesta käytöksestä sisäänpäin kääntyneeseen, passiiviseen ja jopa masentuneeseen käytökseen. Keskeisimmiksi keinoiksi haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen nousivat yhteistyö muiden aikuisten kanssa, ratkaisukeskeisyys ja lapsen vahvuuksien huomiointi. Ammatilliseen minäkuvaan haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisen koettiin vaikuttavan lyhyellä aikavälillä negatiivisesti, mutta pitkällä aikavälillä positiivisesti. Koulutuksellisia valmiuksia haastateltavat kokivat saaneensa työuran aikana lisä- ja jatkokoulutuksesta eivätkä niinkään tutkintoon johtaneesta peruskoulutuksestaan. Työpaikoilla tapahtuva tarpeen mukainen täsmäkoulutus ja vertaiskeskustelu nähtiin merkittäväksi kouluttautumisen mahdollisuudeksi. Lasten haastava käyttäytymisen nähtiin lisääntyneen vuosien varrella ja haastateltavat katsoivatkin, että haastavaan käyttäytymiseen liittyvä koulutus tulisi sisältyä myös lastenhoitajien tutkintoon johtavaan koulutukseen.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofi
dc.subject.otherhaastava käyttäytyminen
dc.subject.otherammatillinen minäkuva
dc.title"Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109244970
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolastenhoitajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot