Show simple item record

Opettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI)

dc.contributor.authorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.coverage.temporal2016-03-01 - 2021-06-30
dc.date.accessioned2021-09-10T09:08:16Z
dc.date.available2021-09-10T09:08:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLerkkanen, Marja-Kristiina, Pakarinen, Eija (2021). Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI). V. 31.7.2021. 10.17011/jyx/dataset/77741
dc.identifier.otherjyu-resd.86854874
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77741
dc.description.abstractOpettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia haasteita, jotka kuormittavat ja voivat heikentää kykyä pitää yllä oppimisen ja motivaation kannalta optimaalista vuorovaikutusta. Stressaava luokkaympäristö ja opettajan kokema stressi voivat heijastua myös oppilaiden oppimiseen ja hyvinvointiin. Tutkimuksessa selvitetään, missä määrin behavioraaliset ja psykofysiologiset mekanismit säätelevät opettaja-oppilasvuorovaikutusta, ja miten vuorovaikutus on yhteydessä oppilaiden stressiin, oppimistuloksiin, motivaatioon ja käyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään kotiympäristön roolia lapsen taitojen ja motivaation kehityksessä sekä rehtoreiden ja kouluyhteisön merkitystä opettajan työhyvinvoinnin kannalta. Tutkimukseen on osallistunut vuosittain noin 50 opettajaa (esiopetus-4.lk) luokkansa kanssa, lasten huoltajia ja alakoulujen rehtoreita. Tutkimusaineisto muodostuu luokan vuorovaikutuksen videonauhoituksista, silmänliikekameranauhoituksista, sylkinäytteistä (opettajien ja oppilaiden kortisolihormonipitoisuudet), opettajan tekemistä arvioinneista oppilaiden sosiaalisista taidoista, temperamentista ja työskentelystä, opettajan, vanhempien ja rehtoreiden kyselylomakkeista sekä lasten koulutaitoja ja motivaatiota mittaavista tehtävistä. Tutkimuksessa on haastateltu oppilaita, opettajia, vanhempia ja rehtoreita liittyen hyvinvointiin ja COVID-19 pandemian mahdollisiin vaikutuksiin oppimisessa ja hyvinvoinnissa. Tuloksia hyödynnetään opettajien perus- ja täydennyskoulutuksessa sekä kouluhyvinvoinnin ja opetuksen laadun kehittämisessä.fi
dc.description.abstractIn the classroom, both the quality of interactions between teacher and students and teacher visual attention are known to be indicators of effective teaching. Challenges and increased demands in classrooms may cause stress, limiting the teacher’s ability to engage in supportive interactions with students. Teacher's stress and exhaustion can spill over from teacher to students. Teachers who report stress and exhaustion are less likely to effectively interact with children, which may in turn negatively influence children’s well-being, motivation, and academic performance. The aim of the study is to investigate the behavioral and psychophysiological mechanisms that affect teacher-student interactions in the classroom, as well as the effects of teacher stress and quality of teacher-student interactions on child stress, motivation, behavior and academic outcomes. In addition, the role of home environment in the development children’s learning and motivation is investigated as well as the role of principals and school environment in teachers’ occupational wellbeing. In each year (kindergarten to Grade 4), the participants are 50 teachers and their students, as well as parents and principals. The observed quality of teacher-child interactions is assessed using the CLASS and ECCOM instruments. Teacher focus of attention is measured by the Tobii eye-tracking device. Stress responses of students and teachers are measured by levels of salivary cortisol. Other instruments include questionnaires completed by teachers (e.g., perceived stress, exhaustion, recovery from work, self-efficacy beliefs) and parents (e.g., parenting styles, home literacy/math environment), assessments of children’s academic skills and motivation, as well as teacher ratings of students’ social skills, temperament and achievement behaviors. The results will inform teacher pre-service and in-service training and school development with regard to teacher stress and well-being, coping and attention, and the association of these factors with the quality of classroom interactions and child outcomes.en
dc.language.isofin
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskyläen
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTeacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI)en
dc.titleOpettajien ja oppilaiden stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI)fi
dc.typedataset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202109104845
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitos
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Education
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.type.urihttp://purl.org/coar/resource_type/c_ddb1
dc.identifier.doi10.17011/jyx/dataset/77741
dc.rights.copyrightPakarinen, Eija, Lerkkanen, Marja-Kristiina and University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.relation.grantnumberR59712/CN002
dc.relation.grantnumber317610
dc.relation.grantnumber335635
dc.relation.grantnumber117142
dc.subject.ysoeye trackingen
dc.subject.ysointeractionen
dc.subject.ysoschool childrenen
dc.subject.ysoteacher-pupil relationshipen
dc.subject.ysorecovery (return)en
dc.subject.ysoheadmastersen
dc.subject.ysostress (biological phenomena)en
dc.subject.ysomathematical skillsen
dc.subject.ysohome-school collaborationen
dc.subject.ysosocial skillsen
dc.subject.ysowell-being at worken
dc.subject.ysoliteracyen
dc.subject.ysoparenthooden
dc.subject.ysomotivation (mental objects)en
dc.subject.ysostress managementen
dc.subject.ysoteachersen
dc.subject.ysovuorovaikutusfi
dc.subject.ysokatseenseurantafi
dc.subject.ysooppilaatfi
dc.subject.ysopalautuminenfi
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhdefi
dc.subject.ysorehtoritfi
dc.subject.ysostressifi
dc.subject.ysotyöhyvinvointifi
dc.subject.ysokodin ja koulun yhteistyöfi
dc.subject.ysomatemaattiset taidotfi
dc.subject.ysososiaaliset taidotfi
dc.subject.ysolukutaitofi
dc.subject.ysomotivaatiofi
dc.subject.ysostressinhallintafi
dc.subject.ysovanhemmuusfi
dc.subject.ysoopettajatfi
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p337
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6444
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23002
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p133
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7511
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1050
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37956
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3312
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4734
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14804
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsRestricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
dc.relation.funderElla ja Georg Ehrnrooth Foundation
dc.relation.funderNew York University Abu Dhabi
dc.relation.funderThe European Association for Research on Learning and Instruction
dc.relation.funderTyösuojelurahasto
dc.relation.funderElla ja Georg Ehrnroothin säätiö
dc.relation.funderSuomen Akatemia
dc.relation.funderFinnish Work Environment Fund
dc.relation.funderAcademy of Finland
jyx.fundingprogramMuut, SA
jyx.fundingprogramOthers
jyx.fundingprogramMuut
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SA
jyx.fundingprogramOthers, AoF
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoF
datacite.isSupplementTo.doi10.1016/j.tate.2021.103323
datacite.isSupplementTo.doi10.1177/17411432211010317
datacite.isSupplementTo.doi10.1016/j.lcsi.2018.11.011
datacite.isSupplementTo.doi10.1108/S0749-742320190000020008
datacite.isSupplementTo.doi10.1108/IJEM-10-2019-0383
datacite.isSupplementTo.doi10.1111/cdev.13431
datacite.isSupplementTo.doi10.1016/j.lcsi.2021.100493
datacite.isSupplementTo.doi10.1016/j.ijer.2020.101607
datacite.isSupplementTo.doi10.1080/1743727x.2020.1791815
datacite.isSupplementTo.doi10.1080/10409289.2020.1785265
datacite.isSupplementTo.urlhttps://jecer.org/wp-content/uploads/2018/12/Pakarinen-Salminen-Lerkkanen-vonSuchodoletz-issue7-2.pdf
datacite.isSupplementTo.urlhttps://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/3-2018/3
datacite.isSupplementTo.urnURN:ISBN:978-951-39-8324-6


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright