dc.contributor.author | Huupponen, Eeva | |
dc.date.accessioned | 2021-08-30T09:06:33Z | |
dc.date.available | 2021-08-30T09:06:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77594 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska kirjallisuus on yksi saksa vieraana kielenä -oppiaineen pääalueista, tulisi myös saksan opetuksessa huomioida kirjallisuuden tärkeys ja sen tarjoamat monenlaiset mahdollisuudet.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, kohtaavatko opettajan asettamat oppimistavoitteet ja oppilaiden oppimiskokemukset toisensa, vai onko niiden välillä eroja. Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen kirjallisuuspedagogiikkaan, kirjallisuuden käyttöön vieraan kielen opetuksessa sekä kirjallisuuden käyttöä puoltaviin tekijöihin. Lukioiden opetussuunnitelman sisältöä tarkastellaan vieraiden kielen osalta: kehotetaanko vieraissa kielissä kirjallisuuden käyttöön? Tutkimusmetodina on käytetty laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen materiaalina ovat Die Welle -kirjaprojektin johdantoluennot, oppilaiden ryhmäkeskustelut, opettajan haastattelu sekä oppilaille teetetyn kyselylomakkeen vastaukset.
Tuloksista nousivat vahvasti esille opettajan tavoitteiden ja oppilaiden oppimiskokemusten samankaltaisuus. Tavoiteltuja aihepiirejä olivat muun muassa kielellinen ja kirjallinen kehitys, tietoisuus teoksesta sekä ajattelun kehitys. Oppimiskokemuksissaan oppilaat korostivat näiden kerrytettyjen taitojen lisäksi myös henkilökohtaista luottamusta omiin taitoihin ja onnistumisen kokemuksia saksankielisen romaanin lukemisessa. Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että kirjallisuusprojektin kautta saavutettiin ja opittiin monenlaisia taitoja. Oppilaat korostivat myös motivaation kasvua vieraskielisten tekstien lukemiseen, minkä voi nähdä positiivisena kannanottona myös myöhempää kirjallisuuden käyttöä varten kaikkien vieraiden kielten opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 86 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | de | |
dc.subject.other | kirjallisuus vieraan kielen opetuksessa | |
dc.subject.other | DaF | |
dc.subject.other | Die Welle | |
dc.title | Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202108304681 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | vieraat kielet | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |