Show simple item record

dc.contributor.advisorRissanen, Mari-Jatta
dc.contributor.authorNenonen, Julia
dc.contributor.authorLokka, Venla
dc.date.accessioned2021-08-25T06:31:13Z
dc.date.available2021-08-25T06:31:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77478
dc.description.abstractTämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liittyen kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen, merkityksiin ja haasteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa kasvattajille välineitä kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille ajankohtaista kokemustietoa käytössä olevista kirjallisuuskasvatusmenetelmistä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineiston keruu tapahtui avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä kyselyllä. Lopullinen tutkimusaineisto koostui 15:sta eri puolilla Suomea työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista. Analysoimme aineiston aineistolähtöisesti teemoittelemalla. Loimme aineiston pohjalta yhteensä kahdeksan pääteemaa. Kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen liittyen pääteemoiksi muodostuivat spontaanit hetket, suunnitelmallisuus, pienryhmätoiminta ja yhteisöllinen lukeminen. Kirjallisuuskasvatuksen merkitysten kokonaisuuteen puolestaan sisältyivät kirjallisuuskasvatus oppimisen välineenä sekä merkitys itseisarvoisena oppimisen alueena. Kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen liittyvien haasteiden kokonaisuuteen lukeutuivat kasvattajan suhtautuminen ja osaaminen sekä arjen ennustamattomuus. Tutkimustuloksissa korostuu se, että kirjallisuuskasvatuksen toteuttaminen rakentuu useista eri tekijöistä. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kirjallisuuden rooli sekä esteettisestä näkökulmasta elämysten tarjoajana että erilaisten taitojen kehittäjänä kulkevat varhaiskasvatuksessa käsi kädessä, eikä niitä voida selkeästi erottaa toisistaan.fi
dc.format.extent55
dc.language.isofi
dc.subject.otherkielenkehitys
dc.subject.otherlukijuus
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisesta 0-6-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108254642
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokirjallisuuskasvatus
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysotunnetaidot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record