Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorAhola, Jouni
dc.date.accessioned2021-08-16T06:32:33Z
dc.date.available2021-08-16T06:32:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77368
dc.description.abstractVuonna 2019 Kiinassa alkanut SARS-CoV-2 viruksen aiheuttama COVID-19 tauti, joka myöhemmin laajeni pandemiaksi, on aiheuttanut laaja-alaisia muutoksia siihen, miten ihmiset kuluttavat vapaa-aikaansa, ja esimerkiksi videopeleihin käytetty aika on lisääntynyt. Tässä pro gradussa tutkitaan laadullisilla tutkimusmenetelmillä, tapaustutkimuksen avulla pelimekaniikkoja ja niiden mahdollista vaikutusta internet-pelaamisen häiriön ilmentymiseen ja ylläpitoon. Tarkastelukohteiksi valikoituvat Valheim, World of Warcraft ja Grand Theft Auto Online. Pelimekaniikkojen suhteen määriteltiin pääpelimekaniikat ja toissijaiset pelimekaniikat, sekä lopuksi vielä määritettiin erilaisia pelimekaniikkojen tyyppejä. Lisäksi esiteltiin pelaajatypologioita, joita oli neljä erilaista luokkaa, ja vielä käsiteltiin myös uhkapelaamisen vaikutusta aivoihin. Tulosten tarkastelun pohjaksi asetettiin Maslowin tarvehierarkia, jonka avulla mahdollisia tuloksia peilattiin siihen, että mitä tarpeita kohdepeli saattaisi mahdollisesti täyttää. Kohteista tehtyjen havaintojen analysoinnin jälkeen voidaan tarkastella, että Valheimissa korostuu korkeimman tason tarpeet Maslowin pyramidista, kun Grand Theft Auto Online perustuu enempi itsetunnollisiin tarpeisiin ja World of Warcraft sosiaalisiin tarpeisiin. Yksinkertaisesti voidaan todeta, että pelimekaniikoilla voidaan mahdollisesti ajatella olevan yhteys internet-pelaamisen häiriöön Maslowin tarvehierarkian tarpeiden täyttymisen myötä.fi
dc.format.extent54
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titlePelimekaniikkojen vaikutus internet-pelaamisen häiriöön
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202108164532
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysohäiriöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot