Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMunnukka, Juha
dc.contributor.authorHuovila, Julia
dc.date.accessioned2021-07-12T10:21:58Z
dc.date.available2021-07-12T10:21:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77103
dc.description.abstractSosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, osana sosiaalista suunnittelua, mutta nykyisin se on yhä enemmän myös yritysten käytössä. Sosiaalisen markkinoinnin viestinnällä yritykset pyrkivät osoittamaan vastuunsa ja vetoamaan kuluttajiin esimerkiksi ilmasto- tai terveysasioissa. Vastapuolella kuluttajat ovat valveutuneet omasta kuluttamisestaan ja haluavat osoittaa tietoiset valintansa. Tätä kutsutaan poliittiseksi kuluttamiseksi. Poliittinen kuluttajakäyttäytyminen ilmenee kulutusvalintoina, joiden taustalla on aina tuotetta itseään suurempi syy. Jos tuote, valmistava brändi tai muu tuotantoketjuun liittyvä toimija ei vastaa kuluttajan arvomaailmaa, kuluttaja voi boikotoida, eli kieltäytyä ostamasta kyseistä tuotetta. Arvoilla on siten myös merkitys ostopäätöksessä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen markkinoinnin sekä kuluttajan arvojen vaikutusta käyttäytymisaikomukseen. Tutkimuksessa sosiaalista markkinointia tarkastellaan koeryhmien avulla, ja arvoja viiden eri dimension kautta. Tutkimustulokset osoittavat sosiaalisella markkinoinnilla olevan vaikutusta erityisesti kuluttajan asenteeseen, mikä edelleen vaikuttaa kuluttajan käyttäytymisaikomukseen. Arvojen suhteen tulokset olivat ristiriitaisempia, mutta erityisesti toiminnallisen arvon kokemukseen sosiaalisella markkinoinnilla on vaikutusta. Arvojen osuutta käyttäytymisessä tutkimalla voidaan myös todeta toiminnallisella arvolla olevan vaikutusta pystyvyyteen, sekä sosiaalisella arvolla subjektiivisen normin muodostumiseen. Sekä sosiaalisen markkinoinnin että arvojen eri dimensioiden vaikutukset käyttäytymiseen pystytään osoittamaan.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheryhteiskunnallinen markkinointi
dc.subject.othersosiaalinen suunnittelu
dc.subject.othersosiaalinen muutos
dc.subject.otherpoliittinen kuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.otherkoettu arvo
dc.subject.otherkäyttäytymisaikomus
dc.subject.otherostoaikomus
dc.titleSosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202107124288
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysososiaalinen markkinointi
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoasenteet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot