Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppäniemi, Matti
dc.contributor.authorInberg, Sonja
dc.date.accessioned2021-06-28T06:03:37Z
dc.date.available2021-06-28T06:03:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76851
dc.description.abstractKriisin sattuessa yrityksen sidosryhmät kaipaavat entistä nopeampaa reagointia ja viestintää. Tällaisen nopean viestinnän mahdollistaa sosiaalinen media, joka tarjoaa yrityksille myös mahdollisuuden vuorovaikutukseen kuuttajien kanssa. On kuitenkin oleellista mainehaittojen minimoimisen kannalta, minkälaisen kriisiviestintästrategian yritys valitsee. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan erityisesti puolustelevaa kriisiviestintää sosiaalisessa mediassa sekä negatiivista käyttäjälähtöistä sisältöä. Tutkimuksessa esimerkkiyrityksenä tarkasteltiin Fortumia, joka kärsi negatiivisesta huomiosta ostaessaan lisää osuuksia energiayhtiö Uniperista vuonna 2019. Kriisistä viestittiin runsaasti sosiaalisessa mediassa, niin Fortumin kuin muidenkin käyttäjien osalta. Tässä pro gradu tutkielmassa tutkitaan, miten sosiaalisessa mediassa julkaistu kriisiviestintä ja käyttäjälähtöinen sisältö vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin ja luottamukseen brändiä kohtaan. Tutkimuksessa tarkastellaan myös imagon vaikutusta asenteisiin ja luottamukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Tutkimuksen tulokset vahvistivat negatiivisella käyttäjälähtöisellä sisällöllä olevan negatiivisen vaikutuksen kuluttajien brändiasenteisiin kriisin kontekstissa. Tutkimuksen muita hypoteeseja ei pystytty vahvistamaan tutkimustulosten perusteella. Fortumin asiakkailla todettiin olevan myönteisempi asenne ja luottamus Fortumia kohtaan, kuin muilla vastaajilla.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherbrändiasenne
dc.subject.otherkäyttäjälähtöinen sisältö
dc.titleMiten sosiaalisen median viestintä yritysten kriisitilanteissa vaikuttaa kuluttajien brändiasenteisiin?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106284043
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysokriisiviestintä
dc.subject.ysokriisit
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokriisinhallinta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record