University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

#faktaakoronasta : vaikuttajien osallistuminen koronapandemian aikaiseen viestintään

Icon
1.7 Mb

Authors
Fågel, Julia
Date
2021
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vuonna 2020 sosiaalisen median vaikuttajia tuettiin osallistumaan poikkeusolojen ja koronapandemian aikaiseen viestintään #faktaakoronasta-hankkeella. Yhteistyön myötä ajankohtaista ja luotettavaa koronatietoa jaettiin eteenpäin sosiaalisen median eri kanavissa. Käynnistetty hanke ja vaikuttajien huomioiminen tiedon jakamisessa nähtiin ainutlaatuiseksi ilmiöksi ja osoittavan sosiaalisen median tärkeyttä myös viranomaisviestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä #faktaakoronasta-hankkeeseen ja tarkastella vaikuttajien osallistumista koronapandemian aikaiseen viestintään. Tämän tietojärjestelmätieteen pro gradu -tutkielman tekemiseksi tutustuttiin ilmiön taustalla vaikuttaviin tekijöihin, kuten digitalisaatioon ja sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, mitä ja miten #faktaakoronasta-hankkeessa oli viestitty koronasta ja kuinka vaikuttajat olivat osallistuneet koronaviruksesta viestimiseen. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen, monimetodinen tutkimus, jossa toteutettiin kaksi tutkimusta laajempien tuloksien saavuttamiseksi. Tutkimuksen keskeisimpänä tuloksena oli, että hankkeen nähtiin auttaneen koronavirukseen liittyvän tiedon eteenpäin viemisessä monipuolisesti. Analyysin myötä tunnistettiin edesauttavia toimia, joista ensimmäinen kategoria oli vaikuttajien päätyminen jakamaan luotettavaa tietoa, mihin sisältyi taustatyö ja yhteistyö. Toisena kategoriana oli tiedon jakamista tukevat toimet eli hankkeen toiminta ja sisältö sekä kolmantena kategoriana tiedon jakamisen edistävät piirteet, kuten sisällöissä huomioidut ominaisuudet. Toisena tutkimustuloksena esitettiin, että vaikuttajat ovat sekä auttaneet ja osallistuneet koronakeskusteluun että antaneet vertaistukea koronapandemian aikana. Johtopäätöksenä nähtiin hankkeen edistäneen vaikuttajien osallistumista ja luotettavan tiedon esiintymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkielma tarjoaa näkemyksen sosiaalisen median vaikuttajien huomioimisesta yhteiskunnallisesti tärkeän aiheen viestinnässä. Lisätutkimukselle havaittiin tarvetta aiheen tuoreuden ja poikkeuksellisuuden vuoksi, tuloksien valossa kannustetaan tutkimuksien kohdentamista ilmiöön laajemmin. ...
Keywords
sosiaalisen median vaikuttaja COVID-19 sisältötuotanto digitalisaatio sosiaalinen media viestintä poikkeusolot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106183880

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin 

    Pekkarinen, Mira (2020)
    Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ...
  • Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin 

    Julkunen, Juulia (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ...
  • Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa 

    Rissanen, Marke (2021)
    Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ...
  • Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen 

    Kasurinen, Anna (2020)
    Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ...
  • Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa 

    Rupponen, Janita (2020)
    Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre