Yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa

Abstract
Pro gradu -tutkielmassa käsitellään yläkoulun opettajien käsityksiä ja kokemuksia nuorten mielenterveyden edistämisestä koulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita yläkoulun opettajat pitävät tärkeinä nuorten mielenterveyden edistämisessä ja millaisten tekijöiden he kokevat estävän tai tukevan edistämistyötä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on piirteitä fenomenologisesta, hermeneuttisesta ja fenomenografisesta lähestymistavasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2020. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa, ja tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat osallistuneet MIELI ry:n Hyvä mielen koulu -koulutukseen aiemmin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti teemoittelun ja koodaamisen avulla. Tulokset osoittivat, että nuorten mielenterveyden edistäminen koulussa tapahtuu mielenterveyttä edistävän toimintakulttuurin ja nuorten mielenterveysosaamisen lisäämisen kautta. Edistämistyön onnistumiseen vaikuttivat eniten olemassa olevat resurssit ja opettajien asenteet mielenterveyden edistämistä kohtaan. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siinä, että tehokkaan mielenterveyden edistämisen tulee olla tunnustettu osa koulun toimintakulttuuria. Tällöin sen tulee näkyä koulun resursseissa ja yleisessä asenneilmapiirissä. Tulosten mukaan opettajat eivät kokeneet, että mielenterveyden edistämistyö toteutuisi heidän koulussaan tällä hetkellä kaikkien koulun toimijoiden yhteistyönä. Jatkossa huomiota tulee kohdentaa opettajien täydennyskoulutukseen, jotta mielenterveyden edistäminen ei jää yksittäisten opettajien vastuulle.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106153751Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share