Kasvatusalan asiantuntijoiden käsityksiä oman alan vapaaehtoistyöstä Afrikassa
Abstract
Tässä tutkimuksessa tarkastelimme suomalaisten kasvatusalan asiantuntijoiden
näkemyksiä oman alan kansainvälisestä vapaaehtoistyöstä Afrikassa. Tarkastelimme ilmiötä maailmankansalaisuuden, globaalikasvatuksen sekä vapaaehtoisuuden ja siihen liitettävien motiivien kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on
tuoda tietoa kansainvälisellä kentällä tapahtuneesta opetustoiminnasta globaalikasvatuksen näkökulmasta ja tarjota käytännön ratkaisuja kasvatusalan globaalikasvatuksen koulutuksen sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen.
Tutkimuksemme edustaa metodisesti laadullista lähestymistapaa. Aineisto
kerättiin seitsemällä avoimella haastattelulla vuonna 2019. Haastateltavat olivat
suomalaisia joko kasvatusalan opiskelijoita tai valmistuneita asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeiset tulokset voitiin jakaa vapaaehtoistyön haasteisiin ja
motiiveihin. Haasteiden suuri määrä ja saturaatio viittasivat Afrikassa tapahtuvan kasvatusalan kansainvälisen vapaaehtoistyön olevan paikallista kouluyhteisöä heikosti kehittävää toimintaa. Kokonaisuudessaan vapaaehtoisten motiivit
olivat luonteeltaan vastavuoroisen altruismin mukaisia. Vapaaehtoisten motiivit
muuttuivat jakson aikana kohdattujen haasteiden johdosta alun altruistisista motiiveista vapaaehtoisia itseään hyödyttäviin motiiveihin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että globaaleihin tietoverkkoihin tottuneelle sukupolvelle voisi olla hedelmällistä sisällyttää kriittisen globaalikasvatuksen käsittely osaksi opettajan opintoja, sillä tutkimuksen tulosten perusteella
voitiin todeta vapaaehtoisilla kasvatusalan asiantuntijoilla ilmenneen luontaista
taipumusta kriittisen globaalikasvatuksen mukaiseen ajatteluun.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106143683Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish